
Den kommunicerade sammanslagningen av profil- och produktmediaföreningarna SBPR och PWA är ingen sammanslagning. Rent teknisk kan SBPR läggas ner samtidigt som PWA byter namn och öppnar upp för en ny typ av medlemmar.
PWA i Bankeryd samlar grossister inom produktmediabranschen medan SBPR i Torekov framförallt samlar återförsäljare.
Det var i slutet av förra året som både föreningarna gick ut i ett pressutskick där det berättade att de ska slås ihop. Riktigt så är inte fallet. Vad som gäller har väckt frågor vilket branschtidningen PRomotion var först med att berätta.
– Jag med fler får ta på oss det. I pressmeddelandet som gick ut så stod det sammanslagning men rent juridiskt så är det SBPR som ska lägga ner verksamheten för sin ideella förening, säger Roger Nilsson, ordförande i PWA till Sign&Print.
PWA ska öppna upp för återförsäljare
Just nu arbetar PWA med att ändra sina stadgar för att kunna släppa in medlemmar som inte bara är grossister och öppna upp även för återförsäljare som verkar inom produktmediabranschen.
SBPR ska enligt uppgift ha ett möte den 3 april där de väntas ta beslut om att lägga ner föreningen. PWA har kallat till ett extra medlemsmöte 10 april för att diskutera att ändra sina stadgar.
– Vi har redan haft ett möte med våra medlemmar där vi tagit de här med stadgarna i ett första skede. Det gick medlemmarna med på. Men de ville ha lite mer kött på benen och därför har vi kallat våra medlemmar till ett andra möte, ett informationsmöte, säger Roger Nilsson.
Beslut kommer att tas på en extra föreningsstämma innan sommaren.
”Det var ett skämt”
Om förslaget för stadgeändring går igenom kommer PWA på sikt att byta namn.
– Det var någon som skojade att vi kunde vända upp och ner på W till ett M så att i stället för Promotion Wholesalers Association skulle det bli Product Media Association. Det var ett skämt men det kanske inte var så dumt, säger Roger Nilsson.
Vad är din förhoppning nu?
– Min förhoppning är att vi löser det här i vår. Det är jag övertygad om att vi kommer göra. Personligen är jag av uppfattningen att vi inte ska vara två organisationer. Sedan kan man ha specifika grupper för återförsäljar- eller grossistfrågor. Vi behöver bli starkare och lyfta branschen med utbildning och lobbying. Det gör vi bättre tillsammans om vi är fler.
Vill du veta mer om PWA kan du läsa reportaget i Sign&Print från tidigare i år här.