FESPA-mässan är slut för den här gången och förväntningarna inför Drupa ökar. Sign&Print pratade med Kim Harris på Vikiallo om vilka trender han såg på mässan.
– Det var generellt en imponerande stor mässa med många utställare från hela världen. Dock valde några av de vanliga utställarna att avstå från FESPA i år (till exempel Canon och HP). Istället satsar de hårt på DRUPA. Det fanns flera seriösa montrar från Asien som var både stora och välbyggda. Men det fanns fortfarande en del mindre montrar där människorna satt och sov och inte var uppmärksamma, men det verkar vara en tydlig förändring på väg från kinesiskt håll, säger Kim Harris, VD och ägare av Vikiallo.
Han säger också att fler leverantörer tror på framtiden inom in-house-segmentet. De ser ett behov av mindre maskiner som är ännu lättare att använda. Kim förväntar sig inte att detta kommer att ta uppdrag från deras kunder med större utrustning.
Tvärtom förväntas det att det kommer att bli mer fokus på individualisering och tryck på det mesta. Det kommer att bli lika vanligt att ha en liten UV-skrivare eller en textilskrivare som att ha en kopiator och en kaffemaskin. Det fanns många exempel på detta, bland annat från Roland med BD-8 (UV), BY-20 (DTF) och Epson med V1000 och F1000, igen UV och DTF/DTG.
Mycket Direct to film
Kim Harris noterade också att det även i år fanns DTF överallt, både lösningar från Asien men också från Europa. Många förväntar sig att DTF kommer att öka antalet tryck på textilier. Å andra sidan förväntas färre använda DTG och screentryck.
– Jag tror dock att alla lösningar har sin berättigande, beroende på uppdraget, designen, storleken, antalet färger och antalet tryck, säger han.
Summa, en av Vikiallos många agenturer, visade en lösning med en matare och en robot, eftersom de ser utvecklingen gå mot ännu mer automatisering.
På foliesidan säger Kim Harris att designfolie är på uppgång. Både från CoverStyl och 3M. Fler börjar bli medvetna om återvinning och upcycling. CoverStyl visade nya PVC-fria serier med bättre hållbarhet, samt nya utomhuslösningar och nya designer. 3M visade också en del nya designer.
– YelloTools, verktyg för foliering, visade en del nya verktyg som gör det ännu enklare och mer spännande att arbeta med folie, skyltar, wrapping, PPF och så vidare. Vi ser fram emot att de kommer till Sign Print & Pack-mässan och visar upp sitt stora utbud, säger Kim Harris.
Lite AI
Han funderar dock över att det inte var så mycket AI-lösningar som visades.
– Jag undrar varför det inte var fler som fokuserade på AI och implementering av denna teknologi, men jag tror att det kommer. Det är många av oss som fortfarande arbetar med att förstå var det skulle vara mest meningsfullt.