Cykelfantast ska få Storbildsbolaget att växla upp

PUBLICERAD: 11 april 2024
UPPDATERAD: 12 april
Patrick Söderberg ska leda Storbildsbolagets strategiska planer för framtiden.

Efter några år på ett cykelföretag återvänder den tidigare försäljningschefen Patrick Söderberg till Storbildsbolaget. Som vice vd ska han få Helsingborgsföretaget att växla upp sina strategiska planer för framtiden.  

Med många nya lärdomar i ryggsäcken har Patrick Söderberg styrt tillbaka till den grafiska branschen och Storbildsbolaget som bland annat tillverkar butiks- och utomhusreklam såsom skyltar, fasadvepor, butiksinteriör och mycket mer. 

– Det känns fantastiskt. Storbildsbolaget har tagit stora kliv de senaste tre åren då jag har varit iväg. Nu när jag är tillbaka så känns det delvis nytt och fräscht, man har gjort många saker framåt, men det är också mycket man känner igen, inte minst ett härligt team. Vi har flyttat till nya större och bättre, mer anpassade lokaler. Jag var med på början av den resan även om jag inte var med om flytten 2022. Dels är det nya system och nya verktyg och investeringar mot mer automatisering. 

Tar du med dig något in i Storbildsbolaget från din tid utanför företaget?  

– De senaste tre åren har varit en enorm läroresa. Det finns lärdomar, insikter och en del andra spridda tankar som jag vill försöka utvärdera och omsätta här på Storbildsbolaget, säger Patrick Söderberg.  

Leder strategiarbetet

Patrick kommer ha som huvuduppgift att leda de strategiska planerna, stärka ledningsgruppen och ta ett operationellt ansvar för teamledarna.   

Jonas Hellke, vd på Storbildsbolaget med sin nya vice vd Patrick Söderberg.

Storbildsbolagets vd Jonas Hellke beskriver rekryteringen som en framåtlutad satsning på framtiden med sikte på ständig utveckling och en hållbar organisation. Det strategiska arbetet för framtiden inleddes redan 2018 då de påbörjade investeringar i klimatsmarta och hållbara produktionsmetoder. 

– Metoder som gav oss nya möjligheter och en stark marknadsposition produktmässigt men framför allt hållbara och effektivare produktionsflöden. I kombination med investeringar av automatiserade flöden, smarta verktyg, shoplösningar och ett kliv framåt i vår digitala resa så står vi nu reda att ta nästa kliv framåt för att bygga företaget ytterligare starkare för kommande decennium, säger Jonas Hellke. 

Lång planeringshorisont

Patrick Söderberg berättar att mycket av tankeverksamheten i ledningsgruppen nu handlar om vad Storbildsbolaget ska vara i framtiden – på tio års sikt.  

– Jonas startade det här för många år sedan. Resan började för 20-plus år sedan. För att vi ska växa som bolag behöver vi en massa saker men framför allt en stark organisation samt att kompetenssäkra. Där är en av rollerna att leda ledningsgruppen i det strategiarbetet med allt vad det innebär. Vad behöver vi göra dagligen, hur ser vår organisation ut och vilka verktyg behöver vi ha?  

Vad kan det handla om för förändringar?  

– En punkt vi har på agendan för diskussion, är hur man som kund hittar till oss. Svaret på den frågan berör många olika typer av arbete vi gör och behöver göra och berör allt från marknadsanalys, det fysiska säljarbetet och hur och vart vi attraherar nästa kund.  

Men mycket handlar också om kapacitet och hur produkterna tillverkas.  

– Kan vi tillverka snabbare eller rättare sagt framförallt smartare när det kommer till att automatisera. Cirka en fjärdedel av det vi producerar idag kommer in automatiskt via kundportaler. Kan vi bli ännu mer effektiva? Framför allt – vad är upp sidan för kunden, vad är mervärdet?  Om trenden på marknaden tenderar att blir mindre upplagor och ökat antal ordrar – är det vårt uppdrag att göra saker smartare och mer kundeffektivt, bland annat genom att bundla jobb, automatisera och producera dem som ett ”stort jobb”, säger Patrick Söderberg. 

Många kunder andra tryckerier

– Vi konkurrerar ganska väl idag med sådant som tidigare tillverkats i Baltikum och Polen som textilproduktion åt bland annat retailbranschen. Hälften av våra kunder är andra tryckerier i någon form och där ser vi jättestor tillväxtpotential. Vi har volymkapacitet och gör flera tusen kvadratmeter i timmen och många kollegor i branschen finner det klokt att lägga ut jobb till oss, säger Jonas Hellke.  

För att prova nya forum planerar de nu för att ställa ut på handelsmässan Retail Technology i Kista i slutet på maj.   

– Vi har ställt ut mycket på mässor men inte just specifikt retail. Vi har stött och blött om vi ska prova lite nya grepp nu när mässorna börjar leva igen. Våra kunder och partners kommer mycket från retail och detaljhandel, säger Jonas Hellke.  

Började på FS Grafiska

Patrick Söderbergs väg in i den grafiska branschen började 2007 på FS Grafiska i Malmö som senare uppgått i forna CA Andersson som i sin tur uppgick i Åtta45. Därefter har han arbetat på Holmbergs och Taberg Media Group. 2018-2021 arbetade han på Storbildsbolaget som försäljningsansvarig. Efter ett par år på cykelföretaget Trek Bicycle återvände Patrick till Storbilsbolaget i februari i år.  

– Jag är cykelnörd. Jag älskar att cykla! Det har varit ett intresse att röra på sig i många former och jag cyklar 1-2 gånger i veckan.  

Han är också aktiv inom föreningslivet, bland annat som innebandytränare för barn och ungdom. 

– I mitt fall har jag velat driva ungdomar till rörelse och aktivitet och eventuellt få bort dem från något annat. Det är en stor del av mitt liv. 

Mer om Storbildsbolaget:

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Interiör allt viktigare för Storbildsbolaget

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke