För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Foto: Juliana Fälldin
PUBLICERAD: 8 maj 2024
UPPDATERAD: 8 maj
”Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år” säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.

I år är det endast två gymnasieskolor och två yrkeshögskolor som utbildar för den grafiska branschen i Sverige. Det innebär att det endast utbildas några tiotals personer per år och att företagen tvingas rekrytera personer utan rätt utbildning.

– Att det endast utbildas några tiotal personer per år är en stor utmaning för en bransch som planerar att öka antalet anställda de kommande åren. Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år, men nu börjar läget bli kritiskt, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, i ett pressmeddelande.

En mätning visar också att antalet rekryteringar som inte ställer krav på formell utbildning ökar jämfört med tidigare mätningar. Ett annat problem som upplevs vid rekryteringar är svårigheter på grund av geografin.

Det som företagen saknar i utbildningarna är främst inriktning mot tryckeri, bokbinderi och skylt/dekor.

Fler behöver rekryteras

Det finns dock ljusglimtar i rekryteringsrapporten. De närmsta tre åren väntas 950 personer behöva rekryteras, varav cirka 500 är yrkesarbetare och 450 tjänstemän. Behovet beror främst på att branschen väntas växa men också på pensionsavgångar.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke