För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Foto: Juliana Fälldin
PUBLICERAD: 8 maj 2024
UPPDATERAD: 8 maj
”Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år” säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.

I år är det endast två gymnasieskolor och två yrkeshögskolor som utbildar för den grafiska branschen i Sverige. Det innebär att det endast utbildas några tiotals personer per år och att företagen tvingas rekrytera personer utan rätt utbildning.

– Att det endast utbildas några tiotal personer per år är en stor utmaning för en bransch som planerar att öka antalet anställda de kommande åren. Vi har påtalat detta för politiken och utbildningsanordnare under flera år, men nu börjar läget bli kritiskt, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, i ett pressmeddelande.

En mätning visar också att antalet rekryteringar som inte ställer krav på formell utbildning ökar jämfört med tidigare mätningar. Ett annat problem som upplevs vid rekryteringar är svårigheter på grund av geografin.

Det som företagen saknar i utbildningarna är främst inriktning mot tryckeri, bokbinderi och skylt/dekor.

Fler behöver rekryteras

Det finns dock ljusglimtar i rekryteringsrapporten. De närmsta tre åren väntas 950 personer behöva rekryteras, varav cirka 500 är yrkesarbetare och 450 tjänstemän. Behovet beror främst på att branschen väntas växa men också på pensionsavgångar.

Läs vidare

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus