Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
Återförsäljaren på västkusten har länge haft 3M DI-NOC som inredningsfolie för möbler och annat. Nu har de lagt till inredningsfolien CoverStyl som alternativ. Den är självhäftande med luftkanaler och motståndskraftig mot slitage, vatten och UV-strålning.
– Man behöver inte alltid ha en premiumprodukt som gjuten folie för att forma och sträcka runt alla vrår och hörn. Då har CoverStyl ett jättebra alternativ som är tvådimensionellt till skillnad för DI-NOC som är 3D. Det gör att om du bara ska ha en plan yta som en vägg som ska se ut som betong, trä eller sten så är en 3D-folie lite att skjuta över målet. Inte minst om det ska vara en kortare grej inför någon mässa eller kampanj. CoverStyl blir ett prisvärt alternativ, säger Emil Gillmor, försäljningschef och avdelningsansvarig.
På kort tid har försäljningen av den nya produkten gått bra. Och det finns pengar att spara för kunderna.
– När man kommer upp i tio löpmeter eller mer i material så är det halva pengen på CoverStyl jämfört med Di-Noc. Det är verkligen ett prisvärt alternativ.
KA Olsson kommer dock inte lagerföra CoverStyl till skillnad från 3M DI-NOC för vilka de har 75 mönster hemma.
– Med CoverStyl finns 600 mönster totalt varav 200 är deras Greenline. Den garanterar de att alltid ha hemma i lager. Vi har materialet hemma hos oss på 3–5 dagar.
Det innebär att de inte behöver lagerhålla varan. Kunderna kan köpa allt från tre meter och uppåt på alla varianter av folien.
Hörs i bruset
Företaget ser stor potential inom inredningssegmentet och försöker göra att flera får upp ögonen för vilka möjligheter det finns för inredningsfolier. De satsar på sociala medier.
– Vi syns och hörs och når ut till väldigt många av inredningsarkitekterna och bolagen som jobbar med att komma med lösningar åt företag, så vi har bra kanaler.
Sedan är det ett så klart brus, säger han. Det finns ganska många material och alternativ inom inredningsfolier.
Emil Gillmor berättar att 3M DI-NOC under många år var mer eller mindre det enda stora märket. Sedan har det kommit fler konkurrenter.
– Min känsla är att vi har de två bästa alternativen och lösningarna. Inte minst genom att erbjuda ganska små mängder material på kort tid genom att vi inte behöver ligga på 600 mönster själva. CoverStyl är superbra på att göra sitt marknadsmaterial. Det finns mycket referensbilder på allt vilket gör det lätt att sälja, säger Emil Gillmor.
Han ser stora möjligheter att marknaden för inredningsfolier kan växa.
– Nu när det inte behöver kosta lika mycket för att göra något enklare så ser man att våra kunder och deras kunder känner att de kan prata om det här och sälja in det.
Växande inredningsmarknad
Marknaden för inredningsfolier har blivit väldigt mycket större i Sverige på bara några år men den är långt ifrån mättad. Emil Gillmor ser också att efterfrågan från slutkunder växer.
– Vi får frågor hela tiden från hotell, kontor, restaurang eller butiker om att i stället för att byta ut en disk så gör vi något nytt och sätter inredningsfolie så kan de ha det i två år och sedan kan vi rycka den och göra något nytt.
Det blir enklare även för slutkunderna att sticka ut genom att det inte är samma hotellreception eller disk för all framtid – och billigare än att köpa en helt ny möbel.
Display och dekoravdelningen på företaget arbetar med stora butikskedjor som till exempel H&M och Kappahl men också med hotell och restauranger.
– Det är egentligen allt som kan vara dekor och displaymaterial i publika miljöer, allt från skyltdockor till möbler och annat som kan vara i ett skyltfönster, säger Emil Gillmor.
”Nordens största 3M-leverantör”
Företaget säljer endast till företagskunder. Avdelningen Folie och digitalt har produkter som skyltmakare, tryckerier och wrappingstudios behöver som till exempel fönsterfilm, inredningsfolie, reflex, solfilm och wrapping.
– Vi är Nordens största 3M-leverantör. Vi är väldigt kompletta med allt från deras adhesive, tejper och limmer till alla folier och innovationer. Alla får inte handla av 3M. Det är ett långt samarbete och fin relation som gör att vi har möjligheten att göra det. Vi har satsat helhjärtat på dem i alla år. Folk förknippar oss som 3M huset. Vi har gått ”all in” på 3M. Självklart har vi andra alternativ också. Men det har varit vår stora framgång, säger Emil Gillmor.
Avdelningen tejp och lim riktar sig till tillverkningsindustrin.
Katastrofen i lokalerna
Förra året pågick en renovering i delar av KA Olsson & Gems lokaler. Arbetet var till två tredjedelar färdigt när olyckan var framme. Det hade blivit stopp i ett dagvattenrör på utsidan. Fastigheten har ett tak på runt 4 000 kvadratmeter med en sarg runt om vilket gjorde att vattnet inte hade någonstans att ta vägen.
– Det blev som en stor pool där uppe. Plötsligt sprack ett dagvattenrör som går på insidan av lagerbyggnaden. Det tömde vatten på övervåningen som rann ner i kontorsdelen också. Allt som var renoverat var det bara att börja om med, säger Emil Gillmor.
Allting hände på en lördag och de som blev inkallade fick försöka rädda det som räddas kunde. Men till exempel alla datorer och skärmar var totalförstörda.
– Vi fick undan det mesta. Det stod stora slamsugarbilar under hela söndagen. När många kom på måndagen, som inte är uppkopplade dygnet runt med mejl, var det som vanligt förutom att heltäckningsmattor och sådant fortsatt var fuktigt.
Renoveringen hade påbörjats i maj förra året och vattenläckan kom i augusti. Sedan dess, fram till några månader in på 2024 har hela kontorspersonalen fått sitta i baracker ute på parkeringen. Men nu är lokalerna renoverade och personalen tillbaka i huset.
– Det blev ju jättetrevligt såklart men ett rejält hack i skivan när man kom tillbaka från semestern och tänkte att man skulle köra på med fullt blås, säger Emil Gillmor.
Han konstaterar att förra året var ett spännande år. De bytte också affärssystem och hade helt stängt två veckor på semestern för att måla om golvet på lagret.
– Det är klart att det tog mycket energi och gjorde att vi fick lägga mycket kraft på annat. Nu när vi är på andra sidan om det så känns det riktigt skönt.
Han var lite orolig för hur medarbetarna skulle tycka och känna med anledning av vattenläckan och allt den förde med sig.
– Men alla bara kavlade upp ärmarna. Det var inte ett ord utan bara ”nu kör vi”. Jag har sagt till alla att det var fantastiskt kul att se. För oss är det en nystart. Det känns riktigt kul.
Nyanställningar gjorda
Mölndalsföretaget har också rekryterat en del senaste tiden. Förra året anställdes två personer till folieavdelningen. Senast in är Robin Lund som började som innesäljare på folieavdelningen i november.
– En riktigt go kille. Han har lärt sig extremt mycket på kort tid och är superbra med kunderna. Det känns klockrent, säger Emil Gillmor.
Robin Lund kommer senast från Levisbutiken på Hede Fashion Outlet i Kungsbacka.
– Jag kommer vara på folie och digitalt-avdelningen. Jag kommer sälja all folie och allt digitalt. Det som varit roligast är alla nya utmaningar. Det är helt nytt för mig. Jag kommer från butiksbranschen och det här är helt annan typ av försäljning. Det är många frågor och det varierar hela tiden, säger Robin Lund.
När Sign&Print hälsar på ska också Marcus Nilsson börja på folieavdelningen som utesäljare. Han kommer senast från Skylt och Folie Väst där han tidigare var delägare.
– Det blir lite internutbildning och sedan kommer det vara han som är ute på vägarna och besöker våra kunder i landet. Det känns jättebra. Jag har haft den rollen innan men nu med mer ansvar så är det omöjligt att ta hand om tolv personer och sedan vara ute och flänga, säger Emil Gillmor.
Marcus Nilsson kommer vara ute flera dagar i veckan i landet och besöka kunder.
– Det känns verkligen som vi växlar upp, det är jättekul. Trots att det är många som kanske tänker tvärt om så är jag övertygad om att det är nu vi bör vara ute och synas. Jag är övertygad om att vi prickat rätt med både Robin och Marcus. Jag tror det blir klockrent så det ska bli väldigt kul att se vart det tar vägen.
Dekoravdelningen anställde också två personer förra året. De senaste räkenskapsåret har de anställt fyra personer. Nu är de 26 personer i personalstyrkan. De ska anställa ytterligare en utesäljare.
– Om det blir i år eller nästa vågar jag inte svara på. Men vi ser att det behövs och vi är väldigt taggade på att komma i gång när vi får alla system på plats. Vi har sedan en tid tillbaka tre personer på lagret och nu behöver vi ha fler säljare ute så att de har order att ta emot. Vi har byggt inifrån för att få lite överkapacitet, hitta rätt folk och gasa, säger Emil Gillmor.
En överraskande försäljningsvåg
Emil Gillmor berättar att det skiljer sig mycket från år till år hur de olika segmenten går. Dekoravdelningen påverkas av hur det går för butikerna. Folieavdelningen har en bred portfölj och åren då det var pandemi som var det många som helfolierade sina bilar.
– Det var en jätteboom som man inte räknade med. Sedan kanske det gick ner på annan typ av skyltning då våra kunders kunder hade lite svårare att rättfärdiga nya fasadskyltar eller någonting annat.
I och med att portföljen för folier är bred går det att parera hur försäljningen för de olika områdena fluktuerar.
– Ett år är det mindre solfilm och nästa är det jättevarmt och alla måste ha det. Nu kan man väl säga att det är lite lågkonjunktur. Det känns att allt har gått ner lite. Men vi gjorde ett bra resultat förra året och båda avdelningarna har bidragit med sina delar. Folie och tejp tillsammans är några procent större än dekor men de är ändå ganska jämnt storleksmässigt.
”Ser ändå bra ut”
2023 var omsättningen 107 miljoner kronor och vinsten landade på 8,6 miljoner kronor. 2024 har börjar lite stilla.
– Även när vi pratar med kunder märker vi att det är lite lugnare. Det är några kunder som varslat en person eller två. I det stora hela känns det som att folk är positiva och att de börjar dra i gång. Vi ser ändå ljust på året. Sedan tror vi det blir någon form av mellanår.
Företaget påverkas av omvärldsfaktorer som till exempel hur de går för byggbranschen, räntor och köpvilja.
– Om man tänker byggsektorn så är det många byggföretag gör bildekorer på sina skåpbilar. Börjar man där så har de dragit ner på folk och de ser ett lite tuffare år framför sig. Av den anledningen kanske man inte folierar sina bilar. Räntor och den situationen påverkar oss alla. Vi ser en liten sättning men det ser ändå bra ut.
Omvärldsfaktorerna är precis som för alla andra branscher, tycker han. Den här gången är det nästan jämförbar med vad folk har i plånboken privat.
– När räntorna går ner och köpviljan blir starkare så kommer vi se att vi är tillbaka på vanliga siffror.