Drupa ser över antalet mässdagar

PUBLICERAD: 26 september 2024
UPPDATERAD: 26 september
Efter önskemål från både besökare och utställare så kortas nästa Drupa-mässa till nio dagar istället för elva. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Drupa håller fast vid sin fyraårs-cykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar. 

Drupa 2028 kommer att öppna sina dörrar tisdagen den 9 maj och hålla öppet till onsdagen den 17 maj. Det innebär att mässan kortas från elva till nio dagar. Enligt mässarrangörerna handlar det om att anpassa sig till förändrade behov och önskemål från såväl besökare som utställare, och i förlängningen den transformation som hela branschen genomgår.

Sabine Geldermann. Foto: ctillman/Messe Düsseldorf

– Drupa 2024 var mer internationell än någonsin, och den positiva atmosfären i hallarna återspeglade vår industris beslutsamhet att driva på djupgående förändringar för att göra tryckeri- och förpackningsindustrin mer hållbar genom automatisering, artificiell intelligens och strategiska partnerskap. Och det är precis den typen av viktiga mål som kommer att fortsätta att kräva en pålitlig plattform som Drupa i framtiden. Vad som dock också framgick var att som en B2B-mässa med en mycket hög andel beslutsfattare från hela världen har vistelsetiden på Drupa blivit kortare. Det är därför vi vill underlätta mässbesök med maximal effektivitet, säger Wolfram N. Diener, ordförande och vd för Messe Düsseldorf, i ett pressuttalande.

Sabine Geldermann, direktör för Drupa, säger att förändringen är ett direkt svar på önskemål från branschen:

– Vi har utförligt och noggrant analyserat rekommendationerna från vår Drupa-kommitté, resultaten av utställar- och besökarundersökningar och feedback från partners och föreningar, säger hon om beslutet.

Mer detaljer om den konceptuella riktningen och utformningen av nästa Drupa kommer att presenteras under 2025.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft

Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Kapero i Stockholm, som hjälper stora marknadsförings-, kommunikations- och medieorganisationer att blir mer effektiva och kreativa ingår ett nytt partnerskap med danska reklambyrån Buchs.

FotoJet---2025-05-27T112830.556
Kapero knyts närmare dansk reklambyrå

Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa

Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson får en central roll i Marabus europeiska dotterbolag. I samband med det kliver Victor Bildsten in som vice vd för Marabu Scandinavia.

Marabu ver 2
Lars Nilsson blir vd för Marabus dotterbolag i Europa