Flygande start för Epsons etikettsatsning

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 31 oktober 2024
UPPDATERAD: 31 oktober
Etikettpressen SurePress L-4733 AW var den som drog flest besökare till montern.

Epson har tillverkat etikettpressar i över ett decennium, men i Norden har företagets fokus varit mer på traditionellt tryck. Tills nu. För ungefär ett år sedan gjordes en etikettsatsning även här i norr.

Epson har byggt upp en organisation i Norden som säljer etikettmaskiner, men även har hand om service och support. En satsning som fallit väl ut, berättar Richard Garp, Commercial & Industrial Printing Scandinavia & Benelux. Bland annat har företaget redan sålt tre etikettpressar av modell SurePress L-4733 AW i Norden. Därför föll det sig också naturligt att ställa ut på årets Scanpack-mässa.

– Första dagen var det nog mer folk än det var under flera dagar på Drupa, berättar en nöjd Richard Garp.

Richard Garp tror att även varumärkesägare kan vara intresserade av att investera i utrustning för etikettryck.
Nya målgrupper

Till Scanpack hade Epson tagit med sig ovan nämnda etikettpress. Den är utrustad med tredje generationen vattenbaserat resinbläck med CMYK plus vitt, orange och grön. Den kan hantera en mängd olika material, även thermalpapper, och substratet behöver inte förbehandlas.

Epson SurePress L-4733 AW är utvecklad för mindre och mellanstora tryckerier. Enligt Richard Garp kan den attrahera andra kundgrupper än de traditionella etikettryckerierna.

– Vi märker att allt fler varumärkesägare, till exempel producenter av öl och vin, investerar i en press för att kunna tillverka etiketter på egen hand. Det är en prisvärd och tillförlitlig press med extremt hög kvalitet och stort färgomfång.

Även ”vanliga” tryckerier är potentiella kunder.

– De tre maskinerna som vi har sålt har gått till traditionella tryckerier som inte vill lägga ut produktionen av etiketter på en underleverantör. Många har nog också uppmärksammat att det går väldigt bra för etikettryckerierna och vill vara med och få en bit av kakan.

En nyhet modell mindre: Epson Color Works C8000 som kan printa 30 centimeter i sekunden.
Instegsmodell för digital produktion

I montern visades även tre mindre etikettskrivare för korta serier, bland annat nyheten Color Works C8000 som kan printa 30 centimeter i sekunden.

– Det kan vara en bra investering för mikrotryckerier, butikskedjor eller liknande som vill kunna trycka själva eftersom det inte handlar om några miljonbelopp.

Richard Garp säger också att flexotryckare börjar snegla på digital etikettproduktion.

– Framför allt när det gäller kortare serier, där kan det digitala vara ett bra alternativ.

I Epsons sortiment finns även UV-varianten SurePress L-6534VW med vitt och lack som kan printa både matt och blankt i ett svep. Den visades dock inte på Scanpack, det gjorde däremot exempel på etiketter som tryckts i den.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01