
– Erkänn att du aldrig har sett något liknande, sade Esben Mols Kabell till mig när han visade runt på Scandinavian Print Groups fabrik i Szczecin i Polen – och han har rätt.
Jag har sett ofattbart stora tryckerier i både Tyskland och England, men de har varit stora för att maskinerna varit stora, när det har tryckts tidningar eller magasin i miljonupplagor.
SPG:s tryckeri i Szczecin är stort – 24 000 m² – men det är inte fyllt med stora maskiner, utan med många – och väldigt olika – små och medelstora maskiner. Här finns nästan allt en tryckerientusiast kan önska sig, och fler maskiner än jag någonsin sett samlade på ett och samma ställe, möjligen med undantag för tryckmässor.
Varje år bjuds olika medarbetare på SPG in för att se det produktionsmonster som ligger bakom de tjänster som SGP säljer via sina olika säljkanaler. Jag fick möjlighet att följa med på en av dessa rundvandringar.
55 anställda inom storformat
De 55 anställda inom storformatsavdelningen producerar dygnet runt i Szczecin, och därför arbetar ungefär 18 personer per skift. De producerar inte bara mycket, utan även många olika typer av produkter. Det mesta är indelat i standardiserade produktkategorier och material för att kunna utnyttja produktionsutrustningen maximalt. När mycket stora uppdrag kommer in, löses de ofta hos partners. ”Produktionen i Szczecin” ska helst hållas igång i ett stabilt flöde – och det gör den!

En av poängerna i deras produktionsupplägg är att minimera antalet omställningar. Därför har de till exempel tre olika högproduktiva rullprintlinjer som enbart producerar roll-ups och banderoller på var sitt material. Inklusive tryck och montering levererar de cirka 400 roll-ups om dagen i 20 olika varianter, berättar Esben Mols Kabell och tillägger:
– Vi har för övrigt infört ett retursystem för roll-ups. Det innebär att vi tar tillbaka hela roll-upen och demonterar och återmonterar om kunden önskar det. Det finns ingen ekonomisk vinst i detta eftersom det kräver arbetstid, men det sparar aluminium och bidrar därmed till ett bättre miljöavtryck.
Med risk för att ha missat någon maskin kan jag i förbifarten nämna att de har fyra storformat flatbed-skrivare: två swissQ-skrivare, en Efi Vutek H5 och en HP Latex R2000, där den sistnämnda enbart trycker på kartong. De har åtta 160 cm HP- och Epson-skrivare för transfer, självhäftande folier och fotoposters. Sex stycken 320 cm rullskrivare från Agfa, HP och Durst.
På skärområdet har de sex flatbäddsbord från Aristo, Kongsberg och Zünd. Två Fotoba-rullskärare och ett antal mindre skärplottrar samt två lamineringsmaskiner.
Esben Mols Kabell uppskattar att omsättningen i storformatsavdelningen ligger på omkring 120 miljoner DKK per år. Avdelningen hanterar också olika typer av profilprodukter som till exempel tryck på muggar.
Offset med robotassistans
SPG har sex offsetpressar, varav fyra står i Szczecin. Det är tre helformatspressar och en halvformatspress. De tre helformatarna består av två 8-färgspressar, en med UV-färger och en med vanliga färger, samt en 5-färgspress med lack.

Styrningen av vilka uppgifter som ska tryckas på vilka maskiner sker från huvudkontoret i Århus. Där sitter merparten av de 20 prepressmedarbetarna som hanterar den dagliga produktionen. De startar cirka 1 500 uppdrag per dag och har dem i huset i genomsnitt fem dagar. Det innebär att det kontinuerligt är cirka 7 500 uppdrag i produktion.
– Även om vi försöker standardisera produktionen, och inte minst medierna vi producerar på, så mycket som möjligt, har vi ändå omkring 20 specialmedier som går genom tryckpressarna varje dag, säger Esben Mols Kabell, som för övrigt visar imponerande insikt i varje maskin.
Han berättar också att nästa gång medarbetarna kommer på besök, kommer ett nytt 10 meter högt pallager att vara på plats med plats för 1 000 pallar papper. Tryckarna kommer att beställa papper från sina arbetsstationer och få det levererat av robottruckar, som håller reda på var på lagret papperet finns. Om en pall inte används helt, skickar tryckaren tillbaka den med robottrucken som parkerar den på en ledig plats i lagret och lagrar positionen i sitt minne. Slut på att springa runt och leta papper.
Utökar digitaltryck i både Århus och Szczecin
De har en HP Indigo 12000, en Indigo 100k och en Konica Minolta KM1 i sin digitala arkavdelning. Snart får de också en Ricoh Z75, som dock installeras i Århus som ersättning för en digital arkpress där.
– HP gör kontinuerligt statistik över de mest produktiva installationerna i världen. Våra två Indigo-maskiner ligger för det mesta i topp 10, säger Esben entusiastiskt.
I Szczecin har de också rullpressen HP PageWide T250 HD som uteslutande trycker bokinnehåll. De har en omfattande bokproduktion och varje gång en bok produceras, tar de ett exemplar och ställer i en bokhylla, där det sparas i 30 dagar innan det kasseras. Esben uppskattar att de fyller cirka två hyllmeter per dag. Detta inkluderar inte ”book-of-one”-produktioner.
”Book-of-one” har de också mycket av. Dels producerar de mängder av privata fotoböcker, dels har de bokkonceptet ”Min bästa bok”, som riktar sig till små barn och deras familjer, där man online kan ange olika parametrar (namn, hårfärg etc.) och få en berättelse där barnet själv är huvudperson.

Nu utökar de rullproduktionen i Szczecin med en Ricoh V80000 inkjetpress. För att ge bästa möjliga produktionsförutsättningar håller de på att ta i bruk en ny hall. Där ska de två rullpressarna stå tillsammans med efterbehandlingsutrustning som gör rullarna till ark och bokblock.
– Vi börjar installationen av Ricoh-pressen snart. Det tar dock ett par månader att sätta upp den, men när den är körklar flyttar vi över HP-pressen hit. Vi är nog klara med detta när sommaren är över, säger Esben.

Systematik tydligast i efterbehandlingen
I efterbehandlingen blir den systematik som genomsyrar fabriken särskilt tydlig. Framför de olika enheterna finns rader med banor där olika uppdrag parkeras beroende på vad som ska göras med dem.
Till exempel har de åtta banor framför lamineringsmaskinen, som kan bearbeta 6 000 ark i timmen. De åtta banorna markerar fyra olika lamineringstyper (matt, blank, soft touch, reptålig) i två olika format.
När produktionen startar tar de uppdragen i den ordning som ger minst förändringar i inställningarna. Och som Esben säger retoriskt medan han ser varje deltagare i ögonen:
– Kan ni föreställa er vad som händer om det plötsligt kommer en expressorder som inte passar in i sekvensen?
Det kunde deltagarna tydligt föreställa sig, och det nickades förstående.

I bokbinderiet har de bland mycket annat åtta Heidelberg Stahlmaster falsmaskiner. Två av dem, som producerar de flesta standarduppdrag, är utrustade med robotar som tar de falsade arken från maskinen och staplar dem. När den produktionen är igång levererar de 120 000 falsade ark per skift och person.

De övriga sex maskinerna är inställda på ett antal mindre vanliga standarder, och står redo när uppdraget kommer in.

En överväldigande upplevelse
Det var verkligen en överväldigande upplevelse att se SGP:s produktionsmonster i Szczecin. Vi avslutade i packavdelningen, där de dagligen skickar iväg 4–5 lastbilar till sina försäljningskontor i Tyskland, Danmark, Sverige och Norge. Även här är systematiken avgörande – det handlar om att packa bilarna så att det passar med lossningen längs rutten. Man vill helst inte tömma halva bilen för att hitta det som ska av i Taulov.
Det råder ingen tvekan om att effektiviteten i Szczecin är genomtänkt in i minsta detalj.







