Posters trycktes med målet att stjälas

PUBLICERAD: 18 december 2025
UPPDATERAD: 19 december
Bakom varje affisch för Nationalmuseum fanns en klistrad dekal för Elgiganten och säkerhetskameror från Arlo. Pressbild

Att reklamaffischer i till exempel tunnelbanemiljö stjäls är ett vanligt fenomen, enligt de inblandande i en ny reklamkampanj. 

Elgiganten och Arlo kuppar tjuvaktigt beteende för att sälja övervakningskameror. När konstutställningar och museer annonserar i det offentliga rummet innebär det allt som oftast att affischerna försvinner. Affischerna rycks ner och blir eftertraktade posters i hemmen, enligt reklambyrån Nord som ligger bakom PR-kuppen.

Kampanjen rullade ut i Stockholms tunnelbana under december. Elgiganten och säkerhetsföretaget Arlo har upplåtit sina reklamytor till Nationalmuseum där de låter museet marknadsföra sina mest eftertraktade objekt. Men det finns en baktanke.

”Vi vet att reklamaffischer med konst ofta försvinner – och det är precis det beteendet vi bygger kampanjen på.”

Reklamaffischerna fungerar som ett lockbete för bakom varje konstverk döljer sig dekaler med en uppmaning att skydda konst och annan stöldbegärlig egendom med Arlos säkerhetslösningar som säljs av Elgiganten.

Mikaela Bäckius.

– Vi vet att reklamaffischer med konst ofta försvinner – och det är precis det beteendet vi bygger kampanjen på. Genom att låta Nationalmuseum ta plats i våra reklamytor kan vi på ett smart sätt prata om säkerhet och samtidigt visa hur Arlos produkter skyddar det som är värdefullt i hemmet, säger Mikaela Bäckius, chef för marknadsföringsprocesser på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Möt Damen med slöjan

– Att museets välkända verk får utrymme i människors vardag på det här sättet är fantastiskt – tänk att möta den ikoniska Damen med slöjan i rulltrappan! Genom den här kampanjen når vi människor i stadsrummet på ett överraskande sätt. Det är kul att synas på ytor som vi själva sällan köper plats på, säger Anna Jansson, ansvarig för samarbeten och PR på Nationalmuseum.

Senaste nytt

De nappade på en Barracuda

Storbildsbolaget investerar i LED-UV-skrivaren Teckwin Barracuda 5+ för rullar på upp till fem meter i bredd.

FotoJet---2025-12-19T143309.938
De nappade på en Barracuda

De bjuder in till Wrap event

KA Olsson & Gems ställer till med ett festligt "Wrap event" med allt för fordonsfoliering.

DSC_2610
De bjuder in till Wrap event

Folier rekryterar ny säljare

Folier som säljer maskiner och material för den grafiska branschen har ett tillskott i sitt team.

Fredrik-Eriksson
Folier rekryterar ny säljare

Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Tusentals nya reklamplatser runt om i landet 2025. Nu riktar man investeringsviljan mot huvudstaden.

FotoJet---2025-12-16T161556.890
Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Läs vidare

EUDR skjuts upp: Avgörande förändringar för tryckt papper

Tryckta produkter omfattas generellt inte av förordningen men det gör till exempel tryckt förpackningsmaterial och etiketter. Det beslutade EU-parlamentet under onsdagen. 

286-beskuren
EUDR skjuts upp: Avgörande förändringar för tryckt papper

NIZE equipment stärker sin serviceorganisation

NIZE equipment utökar återigen sitt serviceteam för att möta den ökande efterfrågan på teknisk support och driftsäkra lösningar inom den grafiska industrin.

Stefan-og-Jesper-Elitron-ny
NIZE equipment stärker sin serviceorganisation

Utan integrerade system och automatisering blir du frånkörd

Heidelbergs molnbaserade kundportal blir i allt högre grad det digitala kontrollcentret för end-to-end-produktion i tryckerier. "Det sparar tid att ha tillgång till en centraliserad datakälla och säkerställer att all tillgänglig produktionstid kan utnyttjas fullt ut".

Heidelberg-Cloud
Utan integrerade system och automatisering blir du frånkörd

Tysk pappersfabrik stänger

Efter mer än 120 år stänger pappersbruket Feldmuehle sin papperstillverkning.

Skärmavbild-2025-12-12-kl.-13.36.02
Tysk pappersfabrik stänger