GFF arrangerar Grafiska Branschmiljödagen

PUBLICERAD: 10 mars 2010
UPPDATERAD: 14 november

Den 13 april arrangerar GFF ett seminarium där trycksaksköpare och leverantörer får veta allt om grafisk produktion och miljö.

Vilken miljö- och klimatpåverkan har den grafiska branschen? Hur kan ännu bättre miljöprestanda uppnås? Målet med dagen är att öka kunskaperna om miljö- och klimatfrågorna, få inspiration till ett miljömedvetet arbete och nätverka med kollegor om frågorna.

Den grafiska branschmiljödagen vänder sig till trycksaksköpare, företagsledare, miljö- och kvalitetsansvariga, säljare och leverantörer.

Seminarieprogram

• Varför behövs en grafisk branschmiljödag? Hans Johansson, Grafiska Företagens Förbund

• Hur ser klimat- och miljöläget ut idag den 13 april? Jessica Cederberg Wodmar, Westander. Jessica tar också upp klimatkommunikation och trovärdighet.

• Forskningen om media och hållbarhet. Malin Picha, industridoktorand, Center for Sustainable Communication, KTH. Under våren 2010 initieras en rad nya spännande forskningsprojekt. Malin ger oss senaste nytt från forskningsfronten.

• Cecilia Ehrenborg Williams och Ingela Hellström från Miljömärkning Sverige berättar om de kommande Svanenkriterierna.

• Maria Enroth, MSG AB, berättar om tryckta och elektroniska medieprodukters klimatpåverkan.

• Laurel Brunner, Verdigris, berättar om resultaten från den undersökning som har gjorts om den grafiska industrin och dess miljömedvetenhet (föredraget presenteras på engelska).

______________________________________________________
FAKTA
Tid och plats: 13 april, Garnisonens konferenscenter, Karlavägen 100 i Stockholm. Från 12.30 serveras en rejäl lunchsmörgås. Seminariet börjar 13.00 och beräknas vara avslutat vid 16.30.

Seminarieavgift: Medlemsföretag i Grafiska Företagens Förbund 500 kronor (tre personer från samma företag deltar för 1 200 kr). Icke medlemsföretag 1 500 kr (tre personer från samma företag deltar för 4 000 kr).

______________________________________________________
FÖREDRAGSHÅLLARNA
Jessica Cederberg Wodmar är expert på klimatkommunikation med mångårig erfarenhet från Naturvårdsverket. Hon har bland annat undersökt svenskarnas attityder och kunskaper i klimatfrågan och arrangerat Klimatforum, Sveriges största klimatmöte. Jessica Cederberg Wodmar är utbildad journalist. Numera är hon flitig föreläsare som bland annat hjälper organisationer och företag att ”klimatsäkra” sin verksamhet. Hon har också tillsammans med meteorologen Pär Holmgren skrivit boken Klimatkoden.

Malin Picha är projektledare på Tidningsutgivarna, TU, och arbetar med bransch- och utvecklingsfrågor, framförallt inom miljö och hållbarhet.

Cecilia Ehrenborg Williams och Ingela Hellström. Cecilia Ehrenborg Williams är chef för affärsområdet Business to Business och Ingela Hellström är produktansvarig för tryckerikriterierna på Miljömärkning Sverige.

Maria Enroth på MSG AB har mer än 20 års erfarenhet av miljö- och hållbarhetsarbete som forskare och konsult. Hon har alltid arbetat i nära samarbete med industriföretag, såväl stora som små, och utvecklat praktiska verktyg för deras hållbarhetsarbete. Maria har en doktorsexamen från KTH som kombinerar medieteknik och miljövetenskap.

Laurel Brunner är VD för Digital Dots och konsult för den grafiska branschen.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Israeliska digitalpresstillverkaren Landa Digital Printing har ansökt till domstol om att avbryta rättsliga förfaranden kopplat till deras akuta ekonomiska kris. Bolaget har skulder motsvarande nästan fem miljarder svenska kronor.

Landa_01 (1)
Miljardskulder – Landa försöker undvika konkurs

Xerox köper Lexmark i miljardaffär

– Med förvärvet av Lexmark placerar sig Xerox nu bland de fem största inom alla stora utskriftssegment, säger Steve Bandrowczak, vd för koncernen.

FotoJet---2025-07-02T104600.160
Xerox köper Lexmark i miljardaffär

Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

– Något som sticker ut är hennes kombination av erfarenhet, pondus och energi, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

32b7d220-c858-4884-8c5f-a5f1aaacbd5f
Hon blir ny förhandlingschef för Grafiska Företagen

Förvärv: "Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige"

Norska Ålgård Offset förvärvar Ruter AB i Laholm med dotterbolaget Ruter Vellinge.

FotoJet---2025-06-30T152321.363
Förvärv: ”Största producenten av trycksaker i Norge och Sverige”