Den 13 april arrangerar GFF ett seminarium där trycksaksköpare och leverantörer får veta allt om grafisk produktion och miljö.
Vilken miljö- och klimatpåverkan har den grafiska branschen? Hur kan ännu bättre miljöprestanda uppnås? Målet med dagen är att öka kunskaperna om miljö- och klimatfrågorna, få inspiration till ett miljömedvetet arbete och nätverka med kollegor om frågorna.
Den grafiska branschmiljödagen vänder sig till trycksaksköpare, företagsledare, miljö- och kvalitetsansvariga, säljare och leverantörer.
Seminarieprogram
• Varför behövs en grafisk branschmiljödag? Hans Johansson, Grafiska Företagens Förbund
• Hur ser klimat- och miljöläget ut idag den 13 april? Jessica Cederberg Wodmar, Westander. Jessica tar också upp klimatkommunikation och trovärdighet.
• Forskningen om media och hållbarhet. Malin Picha, industridoktorand, Center for Sustainable Communication, KTH. Under våren 2010 initieras en rad nya spännande forskningsprojekt. Malin ger oss senaste nytt från forskningsfronten.
• Cecilia Ehrenborg Williams och Ingela Hellström från Miljömärkning Sverige berättar om de kommande Svanenkriterierna.
• Maria Enroth, MSG AB, berättar om tryckta och elektroniska medieprodukters klimatpåverkan.
• Laurel Brunner, Verdigris, berättar om resultaten från den undersökning som har gjorts om den grafiska industrin och dess miljömedvetenhet (föredraget presenteras på engelska).
______________________________________________________
FAKTA
Tid och plats: 13 april, Garnisonens konferenscenter, Karlavägen 100 i Stockholm. Från 12.30 serveras en rejäl lunchsmörgås. Seminariet börjar 13.00 och beräknas vara avslutat vid 16.30.
Seminarieavgift: Medlemsföretag i Grafiska Företagens Förbund 500 kronor (tre personer från samma företag deltar för 1 200 kr). Icke medlemsföretag 1 500 kr (tre personer från samma företag deltar för 4 000 kr).
______________________________________________________
FÖREDRAGSHÅLLARNA
Jessica Cederberg Wodmar är expert på klimatkommunikation med mångårig erfarenhet från Naturvårdsverket. Hon har bland annat undersökt svenskarnas attityder och kunskaper i klimatfrågan och arrangerat Klimatforum, Sveriges största klimatmöte. Jessica Cederberg Wodmar är utbildad journalist. Numera är hon flitig föreläsare som bland annat hjälper organisationer och företag att ”klimatsäkra” sin verksamhet. Hon har också tillsammans med meteorologen Pär Holmgren skrivit boken Klimatkoden.
Malin Picha är projektledare på Tidningsutgivarna, TU, och arbetar med bransch- och utvecklingsfrågor, framförallt inom miljö och hållbarhet.
Cecilia Ehrenborg Williams och Ingela Hellström. Cecilia Ehrenborg Williams är chef för affärsområdet Business to Business och Ingela Hellström är produktansvarig för tryckerikriterierna på Miljömärkning Sverige.
Maria Enroth på MSG AB har mer än 20 års erfarenhet av miljö- och hållbarhetsarbete som forskare och konsult. Hon har alltid arbetat i nära samarbete med industriföretag, såväl stora som små, och utvecklat praktiska verktyg för deras hållbarhetsarbete. Maria har en doktorsexamen från KTH som kombinerar medieteknik och miljövetenskap.
Laurel Brunner är VD för Digital Dots och konsult för den grafiska branschen.