Storförlag samarbetar om digitala magasin

PUBLICERAD: 17 juni 2010
UPPDATERAD: 14 november
Ulrika Saxon, vd för Bonnier Magazine Group.
Ulrika Saxon, vd för Bonnier Magazine Group.

Bonnier, Aller och Egmont har inlett ett samarbete kring utvecklingen av digitala magasin. Nordic Digital Magazine Initiative ska leda till en standard för e-tidningar och en gemensam butik.

– Vi publicerar tillsammans hundratals titlar som når miljoner läsare varje månad. Det är viktigt att vi har en dialog med alla de partner som finns i hela kedjan, från hårdvaruleverantörer och butiker till annonsörer och läsare. Allt för att vi ska kunna fortsätta ge läsarna en upplevelse vi vet att de uppskattar och är beredda att betala för. Vi tror att NDMI är viktigt för konsumenterna, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Magazine Group.

– Vår publik älskar sina magasin. Vi vill säkra att våra läsare får en lika fantastisk upplevelse i läsplattorna. Vi har en period av teknisk fragmentering framför oss, och vi kommer att jobba för öppna standarder och enkel distribution över alla relevanta plattformar, säger Erik Aller, överdirektör på Aller.

Enligt de tre förlagen har Nordic Digital Magazine Initiative fyra mål:

• Att skapa en läsupplevelse som klarar att återskapa och förstärka respektive varumärkes karaktäristerik på de digitala plattformarna.

• Att sätta en standard för magasinspublicering som kan hantera olika plattformar och olika e-läsare och därmed en bättre situation för läsarna.

• Att initiera en bred diskussion med annonsmarknaden om standarder, mätmetoder och innovativa annonslösningar.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning