
Bonnier, Aller och Egmont har inlett ett samarbete kring utvecklingen av digitala magasin. Nordic Digital Magazine Initiative ska leda till en standard för e-tidningar och en gemensam butik.
– Vi publicerar tillsammans hundratals titlar som når miljoner läsare varje månad. Det är viktigt att vi har en dialog med alla de partner som finns i hela kedjan, från hårdvaruleverantörer och butiker till annonsörer och läsare. Allt för att vi ska kunna fortsätta ge läsarna en upplevelse vi vet att de uppskattar och är beredda att betala för. Vi tror att NDMI är viktigt för konsumenterna, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Magazine Group.
– Vår publik älskar sina magasin. Vi vill säkra att våra läsare får en lika fantastisk upplevelse i läsplattorna. Vi har en period av teknisk fragmentering framför oss, och vi kommer att jobba för öppna standarder och enkel distribution över alla relevanta plattformar, säger Erik Aller, överdirektör på Aller.
Enligt de tre förlagen har Nordic Digital Magazine Initiative fyra mål:
• Att skapa en läsupplevelse som klarar att återskapa och förstärka respektive varumärkes karaktäristerik på de digitala plattformarna.
• Att sätta en standard för magasinspublicering som kan hantera olika plattformar och olika e-läsare och därmed en bättre situation för läsarna.
• Att initiera en bred diskussion med annonsmarknaden om standarder, mätmetoder och innovativa annonslösningar.