Ny innovation från JakeBox

PUBLICERAD: 7 april 2011
UPPDATERAD: 7 april

JakeBox och NT Värdetryck lanserar en popup-förpackning för presentkort i kontokortsformat. Konceptet heter Ejector och ska enligt skaparna vara ett exklusivare sätt att leverera presentkort.

– När man köper ett presentkort för flera hundra, ibland tusentals kronor, så känns det lite futtigt att behöva räcka över det i ett enkelt kuvert eller pappficka, säger Mattias Johnsson på NT Värdetryck, som tillverkar korten. Så vi har sökt efter något häftigare, lite mer presentmässigt. JakeBoxs snygga skivförpackning var det som låg närmast det vi var ute efter, så vi undrade om de kunde göra nåt liknande för kort.

– Vi har fått flera liknande förfrågningar från presentkortsbranschen om att ta fram nåt med samma WOW-faktor som CD-jakeboxen, säger Jakob Skarin, vd på JakeBox. Så i höstas tog vi tag i projektet, tre koncept började ta form, nu är patentansökan inlämnad och vi redo att lansera det första av dem – ”Ejector”.

JakeBox Ejector kan enklast beskrivas som en popup-konstruktion, där kortet från ett dolt, vertikalt läge, roterar ut till ett öppet, horisontellt läge. En riktig överraskning för mottagaren.

– Vi tror mycket på det här konceptet, liksom på de två andra JakeBox har på gång, och är enormt stolta över att få vara först i världen med få sälja det, säger Mattias Johnsson.

För JakeBox som företag är detta ett enormt steg, då man i och med detta tar klivet från att vara enproduktsföretag till flerproduktsföretag och därmed närmar sig företagets stora framtidsvision, som handlar om att utveckla och sälja koncept till förpackningstillverkare, snarare än att själv tillverka förpackningar.

Läs vidare

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Milstolpen: 300 sålda DTF-skrivare

Mimakis första DTF-skrivare släpptes för nästan exakt ett år sedan. Nu har antalet sålda maskiner i EMEA-regionen passerat 300 enheter.
TXF-150-75

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2