Sappi har vuxit mycket

PUBLICERAD: 8 april 2011
UPPDATERAD: 8 april

I tre år har Sappi i djupaste hemlighet arbetat med utvecklingen av en ny liner för förpackningsbranschen. Nu är den klar, under namnet Fusion, och Sappi hävdar att den är helt unik.

– Vi har testat med olika ytvikter. Den erbjuds i standardstorlekar mellan 130 och 180 gram. Vi försökte länge med 160 gram men har fastnat för att 180 grams papperet kan användas oberoende av vilken wellpapp vi laminerar den på. Detta säger holländaren Martin Hol, som i sitt familjeföretag med 250 anställda har varit testpilot under den andra halvan av de tre år som utvecklingen av det nya papperet har pågått.

Det handlar om en kvalitet med en långfibrig jungfrufiber i mitten. Sedan är den enbladigt bestruken på ena sidan, för att fästa bra på wellpapp. På andra sidan är den bestruken i två omgångar – en lite tunnare och en kraftigare. I båda dessa bestrykningsmassor ingår optiskt vitmedel, för att ge ett papper som är vitare än vitt (åt det blåa hållet). Papperet får sedan en mjuk kalandrering ovanpå de båda bestrykningslagren, för att ge en jämn yta.

Sappi kör det här papperet i sin modernaste maskin i Alfeld, som är deras ledande bruk i Europa. 70 procent av produktionen härifrån arkas, medan resten säljs som rullar. Merparten går till förpackningsbranschen, där papperet används för kosmetika, tobak, läkemedel, mjölkprodukter och, med metallbarriär, istället för burkar. Papperet från Alfeld är godkänt för att vara i direkt kontakt med livsmedel.

Nytt med liner

Liner är den fint trykta pappersyta som lamineras på wellpapp och förvandlar den till en tjusig produkt som drar till sig köparens intresse i butiken.

– Pro Carton har ju kommit fram till att nästan tre fjärdeldelar av våra inköp bestäms i butiken, säger Lars Scheidweiler, som tidigare arbetat för Frövi kartong men nu arbetar som affärsområdeschef för kartong inom Sappi.

Alfeld har närmast obegränsad kapacitet att producera den nya Fusion linern, eftersom den tillverkas i den största pappersmaskinen i bruket. Tanken är att köra produktion med den var 4-6 vecka och däremellan ha så mycket buffer i olika ytvikter, så att leverans av valfritt arkformat ska kunna ske dagen efter det att en beställning lagts.

Sappi i Europa

Sappi har haft en kraftig tillväxt i Europa genom de uppköp som det här ursprungligen Sydafrikanska företaget har gjort. Uppköpen gjordes under åren innan finanskrisen, bland annat från M-real. När sedan efterfrågan på finpapper sjönk med 30 procent i början av 2009, gav det en mycket besvärlig situation när både kris och hopslagningar skulle lösas samtidigt. Lösningen blev att flera bruk har stängts

Sista kvartalet 2010, som är första kvartalet i Sappis räkenskapsår, gick dock verksamheten åter med vinst.

Läs vidare

Allt fler grafiska maskiner tar plats på Nordic Profile Fair

Allt fler grafiska tryckföretag ställer ut på profilmässan Nordic Profile Fair i Jönköping. Det gör att det syns allt fler spännande maskiner i montrarna.

DSC_9023

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 

FotoJet---2024-10-29T111739.913

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.

DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?

_MG_2113

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR