I tre år har Sappi i djupaste hemlighet arbetat med utvecklingen av en ny liner för förpackningsbranschen. Nu är den klar, under namnet Fusion, och Sappi hävdar att den är helt unik.
– Vi har testat med olika ytvikter. Den erbjuds i standardstorlekar mellan 130 och 180 gram. Vi försökte länge med 160 gram men har fastnat för att 180 grams papperet kan användas oberoende av vilken wellpapp vi laminerar den på. Detta säger holländaren Martin Hol, som i sitt familjeföretag med 250 anställda har varit testpilot under den andra halvan av de tre år som utvecklingen av det nya papperet har pågått.
Det handlar om en kvalitet med en långfibrig jungfrufiber i mitten. Sedan är den enbladigt bestruken på ena sidan, för att fästa bra på wellpapp. På andra sidan är den bestruken i två omgångar – en lite tunnare och en kraftigare. I båda dessa bestrykningsmassor ingår optiskt vitmedel, för att ge ett papper som är vitare än vitt (åt det blåa hållet). Papperet får sedan en mjuk kalandrering ovanpå de båda bestrykningslagren, för att ge en jämn yta.
Sappi kör det här papperet i sin modernaste maskin i Alfeld, som är deras ledande bruk i Europa. 70 procent av produktionen härifrån arkas, medan resten säljs som rullar. Merparten går till förpackningsbranschen, där papperet används för kosmetika, tobak, läkemedel, mjölkprodukter och, med metallbarriär, istället för burkar. Papperet från Alfeld är godkänt för att vara i direkt kontakt med livsmedel.
Nytt med liner
Liner är den fint trykta pappersyta som lamineras på wellpapp och förvandlar den till en tjusig produkt som drar till sig köparens intresse i butiken.
– Pro Carton har ju kommit fram till att nästan tre fjärdeldelar av våra inköp bestäms i butiken, säger Lars Scheidweiler, som tidigare arbetat för Frövi kartong men nu arbetar som affärsområdeschef för kartong inom Sappi.
Alfeld har närmast obegränsad kapacitet att producera den nya Fusion linern, eftersom den tillverkas i den största pappersmaskinen i bruket. Tanken är att köra produktion med den var 4-6 vecka och däremellan ha så mycket buffer i olika ytvikter, så att leverans av valfritt arkformat ska kunna ske dagen efter det att en beställning lagts.
Sappi i Europa
Sappi har haft en kraftig tillväxt i Europa genom de uppköp som det här ursprungligen Sydafrikanska företaget har gjort. Uppköpen gjordes under åren innan finanskrisen, bland annat från M-real. När sedan efterfrågan på finpapper sjönk med 30 procent i början av 2009, gav det en mycket besvärlig situation när både kris och hopslagningar skulle lösas samtidigt. Lösningen blev att flera bruk har stängts
Sista kvartalet 2010, som är första kvartalet i Sappis räkenskapsår, gick dock verksamheten åter med vinst.