Den senaste tidens lavin av nya kanaler som kan användas för kommunikation ställer till med huvudbry för marknadschefen. Under våren har det gjorts ett antal undersökningar och hållits seminarier och paneldebatter om hur marknadsföringsyrket håller på att förändras.
En kort sammanfattning av läget är att marknadschefens roll är hotad. Förr kunde man gå till en reklambyrå och enkelt köpa marknadsföring men nu måste man engagera sig i kommunikationen med kunderna på ett helt nytt sätt. Vissa har till och med sagt att marknadsavdelningen har levt ett alldeles för bekvämt liv fram till idag.
Men plötsligt, när allt fler kanaler tillkommer, har fler avdelningar på ett företag kundkontakt och aspirerar på att få ta andelar av marknadsbudgeten. Med digitala kanaler och individanpassade trycksaker flyter säljbearbetning och offerter ihop med marknadföringsmaterialet. Kundtjänst blir allt viktigare när de direkt kan ge kunderna unika erbjudanden som kommer från CRM-systemen. Frågan är vem det är som tar ledningen i dagens multikanalmarknadsföring? Försäljningschefen, kundtjänstchefen eller marknadschefen? Och vilken roll får en eventuell kommunikationschef?
Många pratar om vikten av att mäta effekten av de pengar man investerar i marknadsföring. I tre oberoende undersökningar från Sveriges Marknadsförbund, Kapero och PMP Marknadskonsult framkommer att vd, försäljningschefer och byråer alla tycker att marknadschefen inte är tillräckligt bra på att mäta effekten av marknadsföringen.
Den stora skillnaden mellan dagens digitala marknadsföring mot gårdagens analoga är att man kan mäta effekt i realtid (när någon klickar på en länk på en webbsida ser man det direkt). Det gamla sättet gick ut på att först analysera och utifrån resultatet köpa medieutrymme. Nu sätter man igång direkt och testar i liten skala och samtidigt mäter man hela tiden effekten – i realtid. Fungerar det inte så ändrar man och ser vad som händer. I och med de digitala kanalernas direkta egenskaper höjs nu kraven på att kunna mäta effekten av varje investerad marknadskrona.
För den som jobbar med ett företags marknadsföring – som leverantör, konsult, säljare, marknadschef eller i någon annan roll – förändras spelreglerna. Det kommer att krävas ett större engagemang för att få med alla i den strategi som ska genomföras. Oavsett om den kanal som används är tryckt eller digital så kommer man att vilja se mer noggranna analyser av hur kommunikationen fungerar – och snabbhet kommer att vara viktigare än allt annat.
Här finns länkar till undersökningarna som nämns.