Bong köper brittiskt

PUBLICERAD: 1 november 2011
UPPDATERAD: 14 november

Bong har förvärvat 50 procent av förpackningsbolaget Angus & Wright Limited och har också erhållit en option att köpa resterande 50 procent inom fem år.

Angus & Wright kommer att konsolideras från 1 November, 2011 och förväntas bidra positivt till Bongs resultat från och med första kvartalet 2012.

– Förvärvet av Angus & Wright är i linje med vår strategi att växa vår ProPac-försäljning och stärka vår ställning som leverantör och värdefull partner till den snabbväxande e-handelsindustrin, säger Bongs vd och koncernchef Anders Davidsson. Angus & Wright är en viktig byggsten för att kunna accelerera vår tillväxt i detta segment i Europa.

Angus & Wright är baserat utanför London i Storbritannien och säljer ett brett sortiment av automatiska förpackningsmaskiner och kallförseglingsmaterial (huvudsakligen plast eller well) på rullar till europeiska e-handelsföretag. Hittills har de flesta maskinerna installerats på e-handelsföretag i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Angus & Wright har specialiserat sig på att hjälpa sina kunder att åstadkomma effektivitetshöjning av såväl packning som utskick av olika varor, alltifrån CD-skivor till skidor.

Angus & Wright grundades för nästan 20 år sedan och företaget har vuxit till en omsättning på omkring 1,3 miljoner GBP. Den exklusiva rätten till varumärket Coldseal (”kallförsegling”) i kombination med många års erfarenhet av att utveckla och sälja förpackningsmaskiner för postorder-/e-handelsmarknaden har gjort att Angus & Wright fått ett bra anseende i sitt marknadssegment.

Bongs ProPac-försäljning (specialförpackningar) uppgår till cirka 55 miljoner Euro på årsbasis före förvärvet av Angus & Wright och utgör ett av koncernens viktigaste tillväxtområden.

 

Läs vidare

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
IMG_0694

Stort intresse för Brand Factory efter konkursen

Efter konkursen av Brand Factory Printhouse och Brand Factory Holding ser konkursförvaltaren goda förutsättningar för att hitta köpare till de två bolagen, alternativt delar av rörelsen. Processen väntas vara klar under december månad.
Brand Factory

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1