Starkt halvår för Arctic paper

PUBLICERAD: 4 september 2012
UPPDATERAD: 14 november

Arctic paper hade under det första halvåret 2012 intäkter på runt 2,6 miljarder svenska kronor. Det är en ökning med 8,3 procent jämfört med första halvåret 2011.

Resultatet före räntor, avskrivningar, skatt och amorteringar (EBITDA) uppgick till 184 miljoner kronor, nära dubbelt så mycket som första halvåret 2011. Rörelseresultatet för första halvåret 2012 uppgick till 62,5 miljoner kronor, medan nettovinsten var runt 35,5 miljoner kronor, jämfört med en förlust för samma period föregående år.

Under det andra kvartalet 2012 minskade efterfrågan på grafiskt finpapper i Europa med 3,8 procent jämfört med första kvartalet 2012, och med 0,7 procent jämfört med andra kvartalet 2011. Under andra kvartalet 2012 ökade Arctic Papers försäljningsvolym med 4,8 procent jämfört med samma period föregående år, men minskade med 6,2 procent jämfört med föregående kvartal.

Produktionen var hög med ett produktionsutnyttjande om 98 procent under andra kvartalet 2012, en ökning med 6,6 procentenheter jämfört med samma period föregående år och med 1,2 procentenheter jämfört med första kvartalet 2012. Den genomsnittliga utnyttjandegraden under de senaste tolv månaderna var 95 procent.

Arctic Paper Group fortsätter arbetet med åtgärder som syftar till att minska kostnader och optimera produktportföljen. Inga investeringar av betydelse har gjorts under andra kvartalet 2012, men projekt som har påbörjats under tidigare kvartal i syfte att öka lönsamheten har fortsatt.

Läs vidare

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150