Profileringsföretaget Brand Factory har fått uppdraget att skylta om landets drygt 2000 kontantautomater i samband med att Bankomat tar över skötseln.
Avtalet mellan de båda företagen löper under flera år, vars första etapp konkret handlar om omskyltning av cirka 700 externa kontantautomater som inte är i anslutning till något bankkontor. Detta beräknas vara klart till nästa sommar. Uppdraget omfattar både ljusskyltar och vanlig skyltning, samt kringtjänster som projektledning och hantering av bygglov.
– Vi är mycket stolta över detta prestigefulla uppdrag, säger Andres Skilberg, säljare på Brand Factory. Bankomat är ett otroligt utbrett varumärke som de flesta känner till.
Bankomat är sedan länge ett etablerat varumärke, men är numera alltså även ett bolag, Bankomat AB. Varumärket har genomgått en varsam uppdatering inför omskyltningen, där logotyp, färg och form moderniserats något. Den största förändringen kommer märkas hos Swedbanks och Sparbankernas automater, som efter omskyltningen får samma utseende som de andra automaterna under varumärket Bankomat.