Papper för nyfikna

PUBLICERAD: 15 januari 2013
UPPDATERAD: 14 november

Starka effekter, ytor, innovativa lösningar och nya papper är alltid spännande för reklambyråer och tryckerier.

Pappersleverantören Antalis har fått exklusiv försäljningsrätt i Norden för Arjowiggins välkända designpappersserie Curious Collection. Kollektionen kännetecknas av innovativa papper med ”kuriösa” effekter och speciella färgskalor som ger högt uppmärksamhetsvärde åt trycksakerna. I Curious Collection ingår metallicskimrande Metallic, hudnära Skin, transparenta Translucent samt Cosmic med intensiva, nästan lysande kulörer.

– I dagens mediabrus behövs papper med speciella effekter mer än någonsin för att trycksakerna ska nå fram hela vägen, via mottagarens ögon och fingertoppar till hjärta och förnuft, säger Madeleine Eklund, produktchef på Antalis. Vi har marknadsfört Curious i många år och nu blir vi ensamma om att kunna erbjuda kollektionen till landets tryckerier och formgivare. Det är vi naturligtvis stolta för.

– Senaste nytt i Curious Collection är fyra nya färger i Skin-serien. En del i den kampanjen är en tävling som går ut på att utforska begreppet ”en andra hud” genom att skapa en så spektakulär pappersmask som möjligt.

www.secondskincontest.com finns all information om tävlingen som pågår till och med februari 2013.

 

Läs vidare

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)