Manroland tar storslam på Elanders

PUBLICERAD: 27 maj 2013
UPPDATERAD: 14 november

magnusnilsson_390px

När Fälth & Hässler integrerades i Elanders fick företaget två Manroland tryckpressar. Dessa placerades i Falköping. Nu har dock Elanders lagt ner produktionen i Falköping och flyttar de två tryckpressarna vidare till Mölnlycke, dit produktionen koncentreras. När de två maskinerna nu flyttas till Mölnlycke kommer de att få sällskap av två ytterligare Manroland tryckpressar.

– Det blir Manrolands pressar till 100 procent vad gäller vår arkproduktion i Mölnlycke, säger Elanders koncernchef Magnus Nilsson.

– De har satt samman ett slagkraftigt erbjudande och fullt ut agerat på ett förtroendeingivande sätt. Vi har förstås också gått på djupet med hur vår maskinkonfiguration ska se ut för att på bästa sätt möta framtida marknadsförutsättningar, och detta har Manroland kunnat möta på ett bra sätt, säger Magnus Nilssons vidare.

Projektet innebär uppgradering av Manrolands befintliga tryckpressar som idag finns i Falköping samt flytten av dessa till Mölnlycke. Vidare installeras ytterligare 2 arkpressar från Manroland. Arbetet med installation av ny utrustning och flytt av maskiner beräknas pågå under perioden augusti-november 2013.

– Vi har arbetat mycket intensivt de senaste månaderna för att kunna erbjuda Elanders en riktigt bra lösning till Mölnlycke. Det känns nu underbart att få förtroendet att under lång tid framåt få bli en av Elanders samarbetspartners, säger Björn Gustafsson, som är nytillträdd vd för Manroland Sverige.

– Detta projekt är mycket omfattande och det blir förstås ett fantastiskt avstamp för vårt framtida arbete inom Manroland Nordic, fortsätter Gustafsson.

Läs mer om satsningen i nummer 495 av Grafiskt Forum AGI. Utkommer den 18 juni.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)