Sju på turné

PUBLICERAD: 5 mars 2014
UPPDATERAD: 14 november

Thomas-Parmback-och-Roy-Spennare_02

Sju grafiska leverantörer åker på gemensam turné för att visa kompletta arbetsflöden och kampanjverktyg. Med start i Malmö den 11 mars besöks sex svenska städer av Efi, Konica Minolta, Neopost, Kalejdo, Epson, Network Innovation och VBS. Ansvarig för turnén är Roy Spennare på Konica Minolta.

Vad är målsättningen?
– Att träffa våra kunder och kunders kunder – det är ju ett måste. Så vi var sju leverantörer som pratade ihop oss. Ingen av oss är konkurrenter, utan vi kompletterar varandra, säger Roy Spennare, som på bilden står till höger med Konica Minoltas vd Thomas Parmbäck till vänster.

– Att det blev sex ställen, var mer en tillfällighet. Turnén bygger både på att presentera kompletta lösningar och att visa enskilda nya produkter. Både vi och Neopost har nya produkter som behöver komma ut på marknaden.

– För oss handlar det om att presentera 1060/1070. För Neopost om deras Duplo 646 och GMP Euro Lam 540. Epsons 7600 är inte superny, men vi vill ändå gärna visa den som en del i det här konceptet.

Kompletta lösningar
När besökarna kommer till eventet är tanken att de ska få se två kompletta lösningar. Den ena handlar om hur den 5-stegskampanj skapats, som lockat dit besökarna. Så här beskrivs den av Roy Spennare:

–  Hur har vi tänkt, hur har vi kreerat databasen och hur har vi skapat de olika delarna – allt ifrån film till landningssidor och tryck. Det är en kampanj där alla mottagare kan råka ut för alla kanaler.

– Vi visar en fullskalig webb-till-print kampanj där du kan köra förstansat material från Kalejdo och hela vägen ut. Vi visar varje produkt för sig.

– Vi kör också ett seminarium två gånger varje dag. Det är det mest komplexa i upplägget. På landningssidan kan besökarna svara på 16 snabba frågor i självcoachning. Beroende på vad de svarar, får de olika svar. Detta ska vi sedan utgå från i seminarierna. I seminarierna kommer vi bara att prata om verksamhetsutveckling – inte om några produkter.

Kommunikation med tryck i
– Temat som vi kör är Kommunikation med tryck i, säger Roy Spennare.

De vi vänder oss till är kommunikatörer. Eftersom det för grafiker är farligt att säga att man är kommunikatör, så är det egentligen de tjejer och killar som producerar kommunikation som vi vänder oss till. Och ska du klara kommunikation, måste du klara att arbeta i alla disciplinerna. Det ska vara kommunikation med power i.

Det ställs ut
EFI: E-handel-Arbetsflöde-MakeReady-MIS allt integrerat

Konica Minolta: bizhub C1060/70, bizhub 951 och JT MAN (color split)

Neopost: Duplo DC646 samt GMP Euro Lam 540

Kalejdo: Digiboard – förpackningslösningarna, Kuvert för digitaltryck och Plastmaterial, NeverTear

EPSON/NI: Epson SureColor (inkl Efi) Epson T3000 inkl Contexscanner

VBS: DirectSmile Crossmedia and automated marketing solutions

Var och när?

Malmö den 11 mars

Göteborg den 13 mars

Norrköping den 18 mars

Stockholm den 20 mars

Uppsala den 8 april

Borås den 10 april

 

http://www.ppdagar.se/

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)