Istället för den traditionella PE-plasten av råolja har SEB istället valt att använda Biobag för sina utskick av vårens fondrapporter. Biobag är ett material som är tillverkat av förnyelsebar råvara (raps- och eller solrosolja). Materialet är fullt komposterbart och biologiskt nedbrytbart. Biobag är bättre ur miljösynpunkt än såväl kuvert som PE-plast.
RAW Media AB, som säljer och marknadsför Biobag i Sverige, ser affären med SEB som ett genombrott. PE-plast är helt dominerande på marknaden tillsammans med olika former av kuvert. Då de miljövänliga alternativen är dyrare än råoljeprodukten (PE-plast) krävs det ett nytänkande bland inköparna och det är ofta svårt att motivera en kund att välja ett dyrare alternativ även om det är bättre, menar man.
– Vi är mycket tacksamma för att SEB har valt att använda sig av Biobag, säger Pontus Gjertsson på RAW media. Det visar att SEB är seriösa med sitt miljöengagemang och visar sina kollegor och konkurrenter vem som leder utvecklingen.
– Om man ser till hela produktens kostnad är det en ytterst marginell kostnad att vara miljövänlig när man väljer emballage. Det borde vara en självklarhet att använda företagets miljöarbete i marknadsföringen.