Mindshare Sweden AB
Mindshare Sweden AB, som är ett helägt dotterbolag till WPP Sweden AB (vars moderbolag är amerikanska WPP Plc), släpper nu sin årsredovisning gällande räkenskapsåret 2013. Bolaget bedriver mediebyråverksamhet genom att man erbjuder konsumenterna konsulttjänster inom marknadskommunikation och dels antar man mer komissionärsliknande uppdrag såsom förmedling av medieinvesteringar.
Under 2013 minskade företagets nettoomsättning med 13 % jämfört med 2013, men man har ändå behållit sin marknadsandel då företaget uppger att den beräknade marknadsminskningen under året uppgått till 15 %. Man har under året fokuserat på att styra om verksamheten till ett större fokus på den växande digitala marknaden som av företaget beskrivs som ett ”paradigmskifte” inom mediebyråverksamheten.
[Miljoner kronor]
Nettoomsättning: 1028,1 (1179,2)
Rörelseresultat: 0,044 (1,8)
Resultat efter finansiella poster: 1,4 (4,0)
Balansomslutning: 182,6 (220,6)
Eget kapital: 56,8 (56,2)
Soliditet (%): 31,3 % (25,5 %)
Kortfristiga fordringar: 182,0 (219,5)
Kortfristiga skulder: 125,4 (164,5)
Medeltal anställda: 55 (53)