MittMedia Print AB följer den negativa branschtrenden, men visar på ekonomisk medvetenhet

PUBLICERAD: 27 augusti 2014
UPPDATERAD: 27 augusti

MittMedia Print AB, ett helägt dotterbolag till MittMedia Förvaltnings AB, släpper nu sin årsredovisning för räkenskapsåret 2013. Företaget sysslar i huvudsak med tryck och efterbehandlingstjänster för diverse tidningar inom koncernen. Fortsatt fokus har lagts på företagets coldset- och heatsetanläggning i Sundsvall, vars volym ändock har minskat under året och beräknas fortsätta på samma spår under 2014, med anledning av minskat antal abonnenter till företagets morgontidningar och den överlag minskande marknaden.

Under året har företagets omsättning minskat med 4,5 % mot föregående år – en siffra som stämmer överens med branschtrenden för året. Trots detta ökade resultatet efter finansiella poster markant, och landade på 6,3 miljoner kronor (i förhållande till 0,5 miljoner år 2012). Företaget uppger att detta är ett resultat av god kostnadskontroll och ökad produktionseffektivitet.

 

[Miljoner kronor]

 

Nettoomsättning: 294,6 (308,9

 

Rörelseresultat: 5,3 (0,6)

 

Resultat efter finansiella poster: 6,3 (0,5)

 

Balansomslutning: 235,1 (237,8)

 

Summa eget kapital: 1,4 (0,5)

 

Kortfristiga fordringar: 94,7 (76,3)

 

Kortfristiga skulder: 166,6 (157,2)

 

Antal anställda: 118 (122)

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w