Citat AB går emot branschtrenden och vänder till vinst

PUBLICERAD: 28 augusti 2014
UPPDATERAD: 28 augusti

Citat AB, ett helät dotterbolag till Nordic Morning AB, släpper sin årsredovisning för räkenskapsåret 2013. Citat AB är en reklambyrå vars verksamhet består av att hjälpa företag och organisationer att generera affärer och förändra beteenden.

 

Citat visade en tillväxt med hela 4,7 % under 2013, något som får ses som en bedrift då marknaden för reklambyråer minskade under året. Man vände förra årets negativa resultat, som efter finansiella poster uppgick till -4,7 miljoner kronor, för att gå med en nästan lika stor summa, 4,4 miljoner kronor, i vinst.

 

Företaget hoppas och räknar med att 2014 kommer fortsätta på samma spår som 2013, med en viss förbättring i marknaden, som prognoser har antytt. Man räknar med tillväxt inom inom digital produktion och samt digitala medier, där Citat anger att man tillför ett större förädlingsvärde i form av rådgivning, idé- och konceptutveckling. Detta medan man förutspår att tryckt media kommer att fortsatt minska.

 

[Miljoner kronor]

 

Nettoomsättning: 134,2 (128,1)

 

Rörelseresultat: 6,3 (-3,0)

 

Resultat efter finansiella poster: 6,4 (-2,9)

 

Summa eget kapital: 4,8 (4,8)

 

Kortfristiga fordringar: 62,2 (60,6)

 

Kortfristiga skulder: 62,4 (63,3)

 

 

Medeltal anställda: 99 (97)

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922