Citat AB går emot branschtrenden och vänder till vinst

PUBLICERAD: 28 augusti 2014
UPPDATERAD: 28 augusti

Citat AB, ett helät dotterbolag till Nordic Morning AB, släpper sin årsredovisning för räkenskapsåret 2013. Citat AB är en reklambyrå vars verksamhet består av att hjälpa företag och organisationer att generera affärer och förändra beteenden.

 

Citat visade en tillväxt med hela 4,7 % under 2013, något som får ses som en bedrift då marknaden för reklambyråer minskade under året. Man vände förra årets negativa resultat, som efter finansiella poster uppgick till -4,7 miljoner kronor, för att gå med en nästan lika stor summa, 4,4 miljoner kronor, i vinst.

 

Företaget hoppas och räknar med att 2014 kommer fortsätta på samma spår som 2013, med en viss förbättring i marknaden, som prognoser har antytt. Man räknar med tillväxt inom inom digital produktion och samt digitala medier, där Citat anger att man tillför ett större förädlingsvärde i form av rådgivning, idé- och konceptutveckling. Detta medan man förutspår att tryckt media kommer att fortsatt minska.

 

[Miljoner kronor]

 

Nettoomsättning: 134,2 (128,1)

 

Rörelseresultat: 6,3 (-3,0)

 

Resultat efter finansiella poster: 6,4 (-2,9)

 

Summa eget kapital: 4,8 (4,8)

 

Kortfristiga fordringar: 62,2 (60,6)

 

Kortfristiga skulder: 62,4 (63,3)

 

 

Medeltal anställda: 99 (97)

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.

laptop-3196481_1920
Tryckerikunder och produktion flyttas

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Tryckeri i Skene ökar resultat

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Resultatet steg hos Addbrand

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Tryckerikedja tappade 26 procent