SDR Svensk Direktreklam AB, som nu släppt sin årsredovisning för räkenskapsåret 2013, är ett fullserviceföretag som erbjuder informations- och reklamkampanjer i form av direktreklam i allt mellan lokal och rikstäckande kampanjer, samt därjämte kompletterande tjänster. Man bedriver även ett franchisekoncept med c:a 40 samarbetspartners på lokala marknader över hela landet.
Som ett resultat av den utdragna internationella lågkonjunkturen och 2012 års eurokris, blev 2012 och första halvan av 2013 en svår period för företaget, liksom för många andra medieaktörerna. Denna trend vände sedan för företaget under andra halvan av 2013, och man lyckades i slutändan med att visa ett positivt resultat för året.
[Miljoner kronor]
Koncern:
Nettoomsättning: 329,1 (337,4)
Rörelseresultat: 5,5 (-4,2)
Resultat efter finansiella poster: 4,4 (-4,7)
Balansomslutning: 91,4 (97,1)
Soliditet (%): 18 % (13 %)
Summa eget kapital: 16,3 (12,9)
Kortfristiga fordringar: 29,8 (30,3)
Kortfristiga skulder: 65,3 (74,8)