Sign & Print: Supernöjt hos Konica Minolta

PUBLICERAD: 5 februari 2015
UPPDATERAD: 14 november
km_sop15_top
Helene Stålhem i Konica Minoltas monter på Sign & Print-mässan.

Det var idel glada miner hos Konica Minolta när Sign & Print mässan stängde. Tre dagar med fullbokade maskiner och dessutom seminarium med chefen Roy Spennare, som även det var fullsatt.

– Vår kampanj inför mässan kan vara en inspiration för våra kunder, berättar mässansvarige Helene Stålhem. Vi började med att lägga upp en särskild kampanjsida där man gick in och anmälde sig. 160 personer valde att anmäla sig till mässan genom vår app istället för mässans egen. Vi har sedan haft trycksaker där samma färger gått igen och budskapet har varit anpassat till respektive målgrupp.

– Vi har sedan arbetat med våra partners på en mängd orter, vilka varit här för at själva lära sig och ta med sina kunder. Här har funnits både office och de mest professionella maskinerna. Dessutom storformatsskrivaren KIP 7800, som med hjälp av vanlig toner producerar sju A0 per minut.

DSC_0028Grönt och violett
Grönt och violett är två färger som konsekvent följt oss Konica Minolta kunder genom inbjudningar till mässan, under mässan – och kommer igen i kommunikationen framöver.

Grönt står för Production Printing, vilket stadigt blir en allt starkare del av Konica Minoltas verksamhet. För varje mässa – som hålls vartannat år – ser vi hur fler och fler intresserat sig för Konica Minolta. När de för några år sedan blev ISO-certifierade – och därmed kunde garantera samma tryckstandard som för offsettryck – fick även de värsta skeptikerna ge sig. När redan nästa generation maskiner distribuerades i fjol – dock rejält försenade, flera skrev order redan på förra Printmässan – så hade man tagit sig ytterligare ett snäpp uppåt, med högre driftsäkerhet och lägre tonerkostnad, kombinerad med ännu ett snäpp högre kvalitet.

DSC_0030
En snabb titt på Bizhub c1100 kunde ge intrycket att någon klottrat på maskinen. Men det var istället lappar som klistrats på med företag som köpt maskinen under mässan.

– När vi planerade, så såg vi mässan som ett showroom för alla våra produkter. Med facit i hand får vi nog säga att det istället blev ett Salesroom, konkluderar affärsområdeschefen Roy Spennare.

DSC_0032

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon utvecklar sitt partnerkoncept

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom