Marvaco köper Flexopartner och fokuserar på Norden

PUBLICERAD: 4 mars 2015
UPPDATERAD: 14 november
Från vänster: Kai Lankinen, Marvaco, Erik Rundqvist, Mats Johansson, Leif Backman Flexopartner, Mats Lind, Marvaco, Tomas Eriksson och Per Arne Haglund, Flexopartner.
Från vänster: Kai Lankinen, Marvaco, Erik Rundqvist, Mats Johansson, Leif Backman Flexopartner, Mats Lind, Marvaco, Tomas Eriksson och Per Arne Haglund, Flexopartner.

Finskägda Marvaco OY är den största repro- och klichéleverantören i den nordiska regionen. Företaget ökar nu sin verksamhet genom att köpa Flexopartner AB.

Flexopartner i Sunne och Örebro producerar i likhet med Marvaco repro och klichéer för förpackningstryck och har 13 anställda. Företaget är sedan 20 år välkända för sin höga service och kvalitet.

Flexopartner AB blir ett dotterföretag till Marvaco AB (f d Linds Flexo AB) i Helsingborg från den 1 mars. De tidigare ägarna liksom samtliga anställda i Flexopartner kommer att fortsätta i verksamheten och bidra med sin kompetens och erfarenhet till Marvacos fortsatta utveckling.

Vd Leif Backman fortsätter att leda Flexopartner AB, vilket alltjämt kommer att vara företagsnamnet. Mats Lind kommer att fortsätta leda Helsingborgsverksamheten samt vara vd för Marvacos verksamhet i Sverige.

– Marvaco är ett erkänt framgångsrikt företag med många internationella utmärkelser för sin höga kvalitet. Tillsammans med Marvaco kommer vi att få ytterligare möjlighet att växa och utveckla verksamheten i Sverige, säger Leif Backman.

Marvaco har en strävan att öka närvaron i Norden och norra Europa.

– Marvaco AB och Flexopartner kompletterar varandra väl med stort fokus på
kundservice och hög kvalitet på produkterna, säger Kai Lankinen, koncernchef Marvaco OY.

Sedan Linds Flexo AB köptes av Marvaco OY, för ett och ett halft år sedan, har efterfrågan på det 100-åriga Helsingborgsföretaget tjänster och produkter ökat markant.

Tidigare i år fördubblade företaget klichékapaciteten i Helsingborg med en helt ny klichélinje samtidigt som man anställde både repro- och klichépersonal.

– Samgåendet med Flexopartner AB kommer att ytterligare stärka både kapacitet, service och närvaro till den växande verksamheten i Sverige, säger Mats Lind, Marvacos Sverigechef.

Läs vidare

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar

PrintVis, den molnbaserade plattformen för administration inom den grafiska industrin, har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med CarbonQuota för att integrera automatiserade CO2-beräkningar i sin lösning för tryckhantering.

Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

PS Nordic utvecklar nya affärsområden

Skyltkoncernen PS Nordic breddar verksamheten med elinstallationer, entreprenad och fler typer av montage. 

PS

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong