Drupa Cube i ny skepnad

PUBLICERAD: 20 augusti 2015
UPPDATERAD: 14 november

drupacube2016

På Drupa-mässan nästa år återkommer Drupa Cube, fast i delvis ny skepnad. Drupa Cube är en kombination av mötesplats och konferens för innovationer i den grafiska branschen.

– Ny teknik som tryckt elektronik och 3d-printning, flerkanalspublicering och digitalt förpackningstryck visar på potentialen i trycket, säger Sabine Geldermann, Drupa. Här ligger fokus på Drupa Cube och dess konferensprogram.

Till skillnad från de två tidigare Drupa Cube 2008 och 2012 kommer programmet nästa år att organiseras efter sex av de teman som genomsyrar Drupa 2016. Dessa är:

•    Multichannel
•    Print
•    Functional Printing
•    3D Printing
•    Package Production
•    Green Printing

Varje presentation under respektive tema kommer att fokusera på konkreta kundfall. Dessutom kommer presentationerna att lyfta specifika vertikaler som konsumentprodukter, livsmedel, interiör, kosmetika och läkemedel.

Hela programmet för Drupa Cube 2016 är inte satt än. Håll koll på det senaste på Drupas webbplats, www.drupa.com.

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01