Direktreklam får störst gensvar

PUBLICERAD: 28 augusti 2015
UPPDATERAD: 28 augusti

Direktreklam får sju gånger mer gensvar än alla andra kanaler kombinerat, enligt undersökningen 2015 Direct Marketing Association Response Rate Report. Medan svarsfrekvensen för direktreklam var 3,7 procent låg den på 0,2 procent för mobilt och 0,1 procent för e-post och sociala medier.

När det kommer till kapitalavkastning ligger direktreklam i nivå med sociala medier på 15-17 procent. E-post ligger på topp med 21-23 procent.

Enligt undersökningen spelar formatet stor roll. Stora kuvert har bäst svarsfrekvensen med 5,0 procent, följt av vykort på 4,25, kataloger på 3,9, och ungefär motsvarande C65 kuvert (amerikanerna har en annan standard) på 3,5 procent.

Läs vidare

Elanders tappar från rekordåret – omsätter 13,8 miljarder kronor

Tryckeri och logistikkoncernen Elanders har presenterat sitt bokslut för 2023. Verksamheten omsatte 13,8 miljarder kronor 2023. 
elanders11-scaled

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Så lyckades den lilla återförsäljaren bli en storspelare

Den grafiska återförsäljaren Folier.se har vuxit kraftigt sedan starten för snart tio år sedan. Bolaget har kommit att bli en ganska stor spelare när det kommer till både försäljning av maskiner och material genom att bredda sig. För Sign&Print berättar vd Mikael Sandberg om varför de använder sig av artiklar och video på sin hemsida och möjligheten att börja med maskinleasing.
MIKAEL-SANDBERG

Senaste nytt

”Det känns verkligen som vi växlar upp”

Efter en förrädisk vattenläcka har materialåterförsäljaren KA Olsson & Gems i Mölndal fått en nystart. Lokalerna har renoverats, flera nyrekryteringar har gjorts och man tror starkt på den prisvärda inredningsfolien CoverStyl som är ny i sortimentet.
DSC_6159

Parajett byter offset mot rullmatad inkjet

Nyligen stängde tryckerikoncernen Parajett ner sina offsetpressar för gott. Nu investerar företaget istället i en rullmatad press med kontinuerlig inkjet. Detta för att kunna öka såväl effektiviteten som printkvaliteten. 
Parajett

HP lovar nyheter inom storformat till hösten

I HP:s monter under Drupa var det nyheter inom Indigo- och PageWide-serierna som fick stå mest i rampljuset. Men inom kort utlovas nyheter även inom storformatssegmentet.
HP Paula

Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Företaget från Västsverige som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. De sålde också flera kamerasystem under mässan.
FotoJet-(86)