Heidelberg har köpt Fujifilms grafiska del från Axel Johnsson koncernen. Säljteamet har följt med över, liksom serviceteknikerna. Logistiken har samtidigt flyttats till Stamholmen utanför Köpenhamn, där Heidelberg har sitt svensk /danska kontor.
För Heidelberg innebär det att de nu exklusivt säljer Fujifilms plåtar, vilket är relativt problemfritt i förhållande till Heidelbergs eget varumärke Saphira. Även när det gäller arbetsflöden kommer de nu att ha två produkter. Fujifilm har sitt starka och lätt integrerbara XMF medan Heidelberg har sitt starka Prinect flöde, som styr Heidelbergs utrustning inom prepress, tryck, digitaltryck och efterbehandling.
– Det är svårt att få lönsamhet i ett bolag som bara säljer en del av förbrukningsmaterialen, säger Michael Mossberg, som fått ansvar för alla förbrukningsmaterial hos Heidelberg.
– Omvänt är det svårt att få lönsamhet på bara maskiner. Så det här är en följd av hur marknaden ser ut – en bra match för båda.
– Japanska Fuji är starkare än någonsin. De har haft de ekonomiska musklerna att satsa även i tuffa tider.
Utbildning
Ingrid Norén från Heidelberg berättar att det nu pågår korsvis utbildning av säljteamen.
– Så att alla ska kunna hantera hela produkterbjudandet. Samma sak kommer även att ske på service, där samtliga tekniker – Jaan Wood, Calle Fagerström och Simon Sjöberg – följt med till Heidelberg. Det betyder att även servicen av Screens och Krauses maskiner fortsätter oförändrat.
Organisationen
Den nya samlade dansk-svenska organisationen består av 60 personer, varav ungefär hälften är svenskar. Så här ser säljorganisationen ut i Sverige:
Lars Lindberg är Sverigechef, med ansvar för allt som rör det svenska arbetet. Han är dessutom marknadschef för Danmark.
Michael Mossberg är ansvarig för förbrukningsvaror, Saphira, tidningskunder och samarbetet som Heidelberg har med Flint.
Michael Agvald kom med från Fujifilm och han har ansvar för norra Sverige. Rickard Rafstedt har ansvar för södra Sverige.
Fredrik Gustafsson är också med från Fujifilm. Han är plåt- och tryckexpert.
Lars Ericson har motsvarande ansvar, men på storformatsidan.
Lars Sellfors är hårdvarusäljare i första hand – tryckpressar och efterbehandling.
Ronny Anstrin har en delad roll med försäljning på västkusten samt ordermottagning av förbrukningsmaterial.
Oscar Runesson är fortsatt ansvarig för programvarorna.
Michael Mossberg har fått ansvar för alla förbrukningsmaterial, inklusive Fujifilm, hos Heidelberg.
Ingrid Norén, marknads- och HR ansvarig för svensk/danska Heidelberg.