Stema Specialtryck ökar

PUBLICERAD: 16 oktober 2015
UPPDATERAD: 16 oktober

Tryckeriet Stema Specialtryck fokuserar på screentryck, digitaltryck, dekor samt efterbearbetning av trycksaker. Under det senaste året har både omsättning och rörelseresultat ökat för bolaget – enligt dem ett led i en satsning att förvärva nya marknader.

Omsättningen har ökat med sju miljoner kronor, från 44 till 51 miljoner, medan rörelseresultatet ökat med en och en halv miljon, från 1,7 till 3,2 miljoner kronor. I förvaltningsberättelsen skriver företaget att de ökat i omsättning trots ökad personalstyrka och den kostnad ökningen medför.

De skriver också att i verksamhetsåret 2014/15 ingår för första gången hela den förvärvade omsättning som tidigare låg i dotterbolaget G-son reklam i Ulricehamn AB, som de förvärvade i Januari 2014. Under 2015 har bolagets screentrycksverksamhet i Ulricehamn ersatts med digital latexproduktion, vilket de menar påverkar både yttre och inre miljö positivt.

Sedan 2015 använder företaget ultrarent vatten för avfettning av fordon före dekorering. Detta har lett till en minskning av miljöskadliga och allergiframkallande ämnen, och bättre arbetsmiljö som följd. Trots fortsatt expansion har företaget detta verksamhetsår, i absoluta tal, minskat lösningsmedelförbrukningen.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Starkt resultat trots motigt år

Ett klart försäljningstapp, men 2020 blev ett bättre år än väntat för JCDecaux som är verksamma inom utomhusreklam över hela Sverige.

Starkt resultat trots motigt år

Danagård förbättrar rörelseresultat

Danagård Litho med säte i Ödeshög snyggar till rörelseresultatet men tappar en femtedel av omsättningen, visar 2020 års bokslut.

Danagård förbättrar rörelseresultat

Byrå rasade 50 procent

Kostnadsbesparande åtgärder präglade 2020 för marknadsföringsbyrån Retail House Sweden som fick se det sammanlagda försäljningsvärdet reduceras med 50 procent.

Byrå rasade 50 procent

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp

Stockholmstryckeriet AJ E-Print, som numera ingår i Scandinavian Print Group, försämrar resultatet och tappar 25 procent i omsättning, visar bokslutet 2020.

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp