Fyra specialmaskiner för ökat värde

PUBLICERAD: 3 maj 2016
UPPDATERAD: 3 maj

Det finns en uppsjö av specialmaskiner som kan locka ett mindre tryckeri som vill öka värdet på sina trycksaker. Björn Olsson på Neopost berättar mer om fyra av dem.

duplo_DC616_

Duplo DC616

– Om man ska uppnå bästa flexibilitet för att kunna erbjuda kunder de flesta former av produktioner är den bra för att automatisera skärning, konstaterar  Björn Olsson.

DC616, en storebror till UC240 som främst säljs till företag för intern produktion, är mer flexibel än sin lillebror. Den är helt automatisk, har en inbyggd big och kan kompletteras med perforering. Priset ligger runt 220 000 kronor och är värd prisökningen från UC240 enligt Björn Olsson.

– DC616 är mycket mer flexibel – jag skulle inte rekommendera UC240 till ett kommersiellt tryckeri. Man får se till intjäningsaspekten, den som är automatiserad kan skära de mallar du laddar ner till maskinen, men med den lilla maskinen är du bunden till de fasta moduler du har.

Han menar att den är en värde-höjare i och med att den har både ökad flexibilitet och sparar tid, trots att det kan kännas som en stor investering.

multigraf-touchline-cf375

Multigraf CF375

– Det här är inte en maskin som är särskilt unik egentligen, men den är extremt konsekvent i sin produktion. Den är väldigt välgjord och gör sitt jobb med hög kvalitet, säger Björn Olsson.

Multigraf CF375 är en maskin för bigning och falsning. Den känner automatiskt av om arken dubbelmatas och kan ta ark mellan 80 och 400 gram. Maskinen har två falsfickor och det går att göra både singelfals och brevfals. Den schweiziska maskinen producerar upp till 5 000 set i timmen och har en prislapp på runt 220 000 kronor.

– För att sammanfatta så är Multigraf CF375 en väldigt kompakt, högkvalitativ maskin för fals och big, säger Björn Olsson.

neopost_mach5

Neopost Mach5

Neoposts egna Mach5 är en kuvertprinter i fyrfärg. Den använder sig av memjet-teknik och tar C4- och C5-storlekar. Ett kuvert med en logotyp och adressrad kostar ungefär 5–7 öre, och eftersom maskinen inte använder sig av värme för att trycka så går det att använda kuvert som inte tål värme, till exempel de med limremsor.

– Trycket med Mach5 är väldigt offsetlikt, som tryckare ser man så klart skillnad, men som mottagare gör man det inte. Trycket blänker inte så som det ofta gör med tonertryck, berättar Björn Olsson.

Som ren skrivare kostar maskinen runt 160 000 kronor, men det går också att komplettera med avläggare och rip. Den kör 7 500 kuvert i timmen och printhuvudet har 215 millimeter utskriftsbredd.

qtopic-380_0

GMP Qtopic

Denna lilla laminator togs fram som en startlaminator för grafiska bolag. Enligt Björn Olsson ger den kommersiellt gångbart resultat trots att det är en liten maskin. Den är dessutom mångsidig och tryckförädlar samt folierar vid sidan av att laminera.

– Du kan använda den med speciallaminat för att foliera och det finns en produkt till laminatorn som reagerar och härdar den yta på materialet som är täckt med toner från digitala maskiner. Dessutom kan maskinen trycka på folieringen, vilket kan ge gradient-effekter och liknande, säger Björn Olsson.

Han berättar också att maskinen, vars pris ligger på strax under 100 000 kronor, även kan trycka glossigt och matt utöver metallfolier.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Tida Reklam investerar i ny tryckpress

I samband med ägarbytet på Tida Reklam investerade det västgötska tryckeriet i en ny tryckpress. Kombinationen av Ricoh Pro C7500 och en broschyrhäft från Plockmatic gör det möjligt att erbjuda många olika typer av trycksaker i samma produktionslinje.

DSC_0215
Tida Reklam investerar i ny tryckpress

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Scandinavian Print Group: "Erkänn att du aldrig har sett något liknande"

– Erkänn att du aldrig har sett något liknande, sade Esben Mols Kabell till mig när han visade runt på Scandinavian Print Groups fabrik i Szczecin i Polen – och han har rätt.

stettin_01
Scandinavian Print Group: ”Erkänn att du aldrig har sett något liknande”

Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Roland DG lanserar sin mest produktiva print and cut-skrivare någonsin. True-VIS XG-640 blir den nya flaggskeppsmodellen i True-VIS-serien.

Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger