Konsumenter värdesätter tryck och papper, men miljömissförstånd kvarstår

PUBLICERAD: 5 augusti 2016
UPPDATERAD: 5 augusti

frau sitzt am kchentisch und liest einen brief

För att vara mer miljövänliga väljer företag och myndigheter att driva alltmer av sin kommunikation på nätet, vilket gör papper svårare och mer kostsamt att komma åt. En ny undersökning ger värdefulla insikter i hur konsumenterna ser denna trend, och hur de uppfattar och använder papper i sina dagliga liv.

Det internationella undersökningsföretaget Toluna gjorde i juni 2016 en undersökning som frågade fler än 7000 konsumenter över hela världen (528 av dem i Storbritannien). Bland slutsatserna visar undersökningen att många konsumenter vill behålla valet att använda tryck och papper, utan extra kostnad, och att många ifrågasätter eller känner sig vilseledda av ”sluta använda papper – bli miljövänlig” och liknande ”greenwash”-fordringar – där de tror att kostnadsbesparingar är den främsta drivkraften för organisationer som vill fasa ut pappersbaserad kommunikation.

Trots viss oro över miljökonsekvenser, svarade många av deltagarna att de föredrog pappersbaserade meddelanden jämfört med digitala alternativ, bland annat i och med att de underlättar läsningen och en inte behöver tillgång till internet. En stor majoritet har tyckte att pappersbaserad kommunikation kan vara hållbar när den produceras och används på ett ansvarsfullt sätt.

En brist på medvetenhet om branschens positiva miljöarbete (särskilt hållbar förvaltning och skogsåtervinning) kvarstår. Trots att Europas skogar har ökat med 44.000 kvadratkilometer – ett område större än Schweiz – under de senaste 10 åren, trodde 65 procent av brittiska tillfrågade att Europas skogar i själva verket krymper. Majoriteten av de svarande var också omedvetna om att papper är en av de mest återvunna produkter med återvinningsgrad på 72 procent i Europa.

Det finns en betydande preferens för tryck på papper i alla åldersgrupper, vilket visar på ett mer fundamentalt, och mer mänskligt sätt som vi reagerar på den fysiska aspekten i tryck på papper.

Jämfört med en liknande undersökning gjord 2011 är följande positiva trender uppenbara – de visar att viktiga budskap från branschen börjar få grepp:

  • 79 procent var överens om att papperstryck är trevligare att hantera och känna på i jämförelse med andra medier (upp från 70 procent år 2011).
  • 73 procent var överens om att papper är baserat på en förnybar resurs (65 procent år 2011).
  • 16 procent tror att våra skogar antingen har hållit samma eller ökade i storlek (10 procent år 2011).
  • 31 procent tror att pappersindustrin har en högre återvinningsgrad än genomsnittet (25 procent år 2011).
  • 14 procent har sett annonser med koppling till effektivitet och hållbarhet inom tryck och papper (8 procent år 2011), och en stor majoritet rankade annonserna som trovärdiga och användbara.

De viktigaste resultaten:

Påståenden som ”Sluta använda papper – bli miljövänlig” ifrågasätts av många

  • 83 procent av de tillfrågade som fick miljöpåståenden som; ”sluta använda papper – bli miljövänlig”, eller ”sluta använda papper – spara träd” eller ”få dina räkningar på nätet – det är bättre för miljön” tror dessa företag försöker spara kostnader.
  • 40 procent känner sig vilseledda av dessa påståenden.
  • 50 procent ifrågasätter giltigheten av dessa påståenden.
  • Många konsumenter skriver ut och arkiverar räkningar och utdrag som skickas elektroniskt.
  • 41 procent skriver ut vissa eller alla sina finansiella tjänster när det kommer till räkningar och utdrag hemma.
  • 38 procent skriver ut vissa eller alla sina räkningar och utdrag hemma.
  • Även vid den nedre änden av utskrifter i hemmet, skriver 30 procent ut vissa eller alla sina mobilräkningar.

Många människor behöver ett pappersalternativ och vill inte tvingas in i ”endast digitalt”

  • 77 procent skulle vara olyckliga om de ombads att betala en premie för pappersräkningar och utdrag.
  • 74 procent av de tillfrågade vill kunna fortsätta att få tryckt information eftersom det ger ett permanent register för viktiga dokument.
  • 56 procent är missnöjda över att ansvaret för att skriva ut värdehandlingar är förs över till konsumenterna.
  • 46 procent skulle överväga att byta leverantör om de uppmanas att flytta till papperslös kommunikation.
  • 42 procent av alla svarande har fortfarande inte en tillförlitlig internetuppkoppling och vill föra pappersarkiv.

Konsumenterna ser tryck och papper som hållbart – men oron kring skogsbruk kvarstår

  • 94 procent känner att återvinning är en viktig egenskap för miljövänliga produkter.
  • 91 procent av de tillfrågade tror att nya skogar är nödvändiga för att motverka den globala uppvärmningen.
  • 89 procent är överens om att print och och papper kan vara ett hållbart sätt att kommunicera när det är ansvarsfullt producerat, använt och återanvänts.
  • 86 procent anser att det är miljövänligt acceptabelt att använda träd för att tillverka produkter när skogarna hanteras på ett ansvarsfullt sätt såsom trä för konstruktion och papper för utskrift.
  • 80 procent föredrar fortfarande att läsa på papper än på skärm.
  • 79 procent av konsumenterna tycker om den taktila upplevelsen av papper och tryck.
  • 78 procent är oroade över effekten på skogen av produktionen av print och papper.
  • 73 procent anser att papper är baserat på en förnybar resurs.
  • 47 procent tror pappersarkiv är mer miljömässigt hållbara än elektronisk lagring av information.

Skogstillväxten i Europa missförstås fortfarande

  • Endast 5 procent av konsumenterna tror att europeiska skogar har vuxit i storlek under de senaste 50 åren.
  • 76 procent tror att de är lika stora eller mindre,
  • Den stora återvinningshistorien kring print och papper är inte välkänd
  • 66 procent tror att mindre än 50 procent av avfallspapper återvinns för återanvändning.
  • Endast 8 procent av konsumenterna tror att industrins återvinningsgrad är mer än 60 procent.
  • Endast 31 procent tror att branschens återvinningsgrad är högre än genomsnittet, medan pappersindustrin (vid 72 procent) har en av de högsta återvinningsgraden av alla branscher.

Fler människor ser annonser för print och papper

  • 14 procent såg annonser som är relaterade till effektiviteten och hållbarheten i print och papper (jämfört med 8 procent under 2011) och den stora majoriteten rankade annonserna som trovärdiga och användbara. Även om detta är en förbättring, finns det klart mer att göra för att utbilda allmänheten i Storbritannien.

För en fullständig version av undersökningen, vänligen se här: www.twosides.info/UK/Global-Research-Survey

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)