"Var inte rädd för att vara annorlunda"

PUBLICERAD: 12 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november

Peter Neumeister på Neumeister Brand Design Agency berättade på Empack hur man med ett diagram för positionering kan få kundens produkt att sticka ut när det gäller design, marknadsföring och förpackning. Där det gäller att positionera sig på motsatt sida av konkurrenterna. Arbetet kan delas in i revision, evolution och revolution. Peter visade flera exempel på den sista varianten. Här redovisas tre exempel. Neumeister är en strategisk varumärkes- och designbyrå.

meister2

Under Peters tid som juniordesigner på byrån CKS Partners i San Francisco ändrade byrån Apples positionering från övriga datortillverkare till användarvänlig och häftig. Innan dess var Apple på fallrepet.

imac2

Det var då Apple presenterade Imac-datorerna och resten är historia som man säger.

Malbas

malbas1

Malbas är en basketklubb i Malmö.

malbas2

Positioneringen var att framstå som uppstickare och ungdomlig samt cool jämför med de etablerade och inte lika coola basketklubbarna.

malbas3

Logotypen är i form av en basketkorg ovanifrån, där nätet utgörs av fem M – antalet spelare på planen och M som i Malbas och Malmö. Designen med färger ska ge en ungdomlig street-smart stil och samtidigt skapa en lagkänsla.

malbas4

Även parkeringsplatser kan utnyttjas.

Hövding cykelhjälm

hovding2
Hövding är en tillverkare av uppblåsbara cykelhjälmar som vid ett fall eller vid en kollision blåser upp på bråkdelen av en sekund och skyddar huvudet minst tre gånger bättre än en vanlig hjälm, med ett pris på 299 euro.

hovding1

Målet var därför att få Hövding att framstå som användarvänlig och fräck jämfört med vanliga cykelhjälmar.

hovding3

Designen är med kombinationen av gult och mörkgrått, sparsmakad och elegant som ska skapa en känsla av en produkt med högt teknisk värde och trygghet. På hemsidan finns en hel sida med filmer som visar när Hövding löser ut eller inte.

Senaste nytt

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Det fanns inga nya maskiner hos Canon på Fespa, men istället låg fokus på att inspirera kunderna att skapa tillväxt genom arbetsflöden och automatisering, samt nya applikationer och lösningar – däribland uppdateringar för Colorado-serien.

canon_05
Canon sätter fokus på kundernas utveckling och tillväxt

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Läs vidare

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Bläcktillverkaren och maskinåterförsäljaren Marabu söker nya partners. Nyligen bestämdes att Vanguard, som tillverkar flatbäddsskrivare, lämnar den europeiska marknaden till förmån för Durst, som äger varumärket.

_DSC0228
Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut

På årets Fespa bjöd Durst Group på fyra premiärer, inte minst nya flatbädden P5 X som ska bli företagets starka kort i Europa när försäljningen av Vanguard upphör.

Durst Christian
Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut