"Var inte rädd för att vara annorlunda"

PUBLICERAD: 12 oktober 2016
UPPDATERAD: 14 november

Peter Neumeister på Neumeister Brand Design Agency berättade på Empack hur man med ett diagram för positionering kan få kundens produkt att sticka ut när det gäller design, marknadsföring och förpackning. Där det gäller att positionera sig på motsatt sida av konkurrenterna. Arbetet kan delas in i revision, evolution och revolution. Peter visade flera exempel på den sista varianten. Här redovisas tre exempel. Neumeister är en strategisk varumärkes- och designbyrå.

meister2

Under Peters tid som juniordesigner på byrån CKS Partners i San Francisco ändrade byrån Apples positionering från övriga datortillverkare till användarvänlig och häftig. Innan dess var Apple på fallrepet.

imac2

Det var då Apple presenterade Imac-datorerna och resten är historia som man säger.

Malbas

malbas1

Malbas är en basketklubb i Malmö.

malbas2

Positioneringen var att framstå som uppstickare och ungdomlig samt cool jämför med de etablerade och inte lika coola basketklubbarna.

malbas3

Logotypen är i form av en basketkorg ovanifrån, där nätet utgörs av fem M – antalet spelare på planen och M som i Malbas och Malmö. Designen med färger ska ge en ungdomlig street-smart stil och samtidigt skapa en lagkänsla.

malbas4

Även parkeringsplatser kan utnyttjas.

Hövding cykelhjälm

hovding2
Hövding är en tillverkare av uppblåsbara cykelhjälmar som vid ett fall eller vid en kollision blåser upp på bråkdelen av en sekund och skyddar huvudet minst tre gånger bättre än en vanlig hjälm, med ett pris på 299 euro.

hovding1

Målet var därför att få Hövding att framstå som användarvänlig och fräck jämfört med vanliga cykelhjälmar.

hovding3

Designen är med kombinationen av gult och mörkgrått, sparsmakad och elegant som ska skapa en känsla av en produkt med högt teknisk värde och trygghet. På hemsidan finns en hel sida med filmer som visar när Hövding löser ut eller inte.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2