En uppdaterad version av etiketthandboken är nu ute. Den är utökad med mycket nytt material. I den finns tips på vad man bör tänka på när man planerar en etikettproduktion. Det viktigaste är att tryckeriet i ett tidigt stadium får veta hur en etikett ska användas. Det handlar om allt från vilken yta den ska sitta på, i vilken miljö den ska appliceras och vad den ska tåla.
Förutom handfasta råd och snabba beskrivningar av olika begrepp i branschen finns även läsvärda intervjuer med designers och etikettköpare. Maria Schmidt Larsson från Daucus Design berättar om varför hon älskar etiketter och Lars Wallentin, designansvarig med 40 år på Nestlé, ger handfasta råd i ett antal punkter. Peter Neumeister från varumärkes- och designbyrån Neumeister ger sin syn på etikettdesign och Stefan Santos, marknads- och innovationschef på Spendrups, ser på etiketten ur ett kundperspektiv.
Handboken är framtagen av Etikettgruppen och Nordemballage. Etikettgruppen är en branschförening inom Grafiska Företagen som företräder företag som tillverkar och säljer etiketter i Sverige.