Olivoljetillverkare väljer Thinfilms NFC-teknik

PUBLICERAD: 3 november 2016
UPPDATERAD: 3 november

thinfilmolivolja

Thin Film Electronics ASA är ett norskt företag med produktutveckling och tillverkning i både Linköping och Kalifornien. Nu meddelar de att deras NFC Speedtap-tagg kommer att integreras i förpackningar för flera italienska olivoljor. Taggen gör det möjligt att verifiera olivoljans äkthet, skapa en relation med kunden samt att öka försäljningen i e-handeln.

Lokala odlare kommer att använda NFC-taggen tillsammans med en prisbelönad app som kallas Iolive. Med den kan man verifiera äktheten i fler än 150 olika olivoljor från Toscana som finns sparade i databasen.

Italiens olivoljeindustri har skakats av flera skandaler den senaste tiden, då sämre olja har sålts som extra jungfrulig. Sju av landets främsta märken har varit inblandade. De skador som orsakades av bedrägerierna har varit enorma för odlarna och lett till förlorat förtroende hos kunderna. Det är en av orsaken till varför Iolive togs fram.

– Olivoljeindustrin är väldigt lik vinindustrin, i och med att de har ett liknade kulturarv som är hundratals år gammalt. Men vinindustrin har varit mycket bättre på att utbilda kunderna i hur man utvärderar, köper och njuter av vinet. Det är bakgrunden till varför jag skapade Iolive och började samarbeta med olivoljeproducenterna säger Pietro Barachini, grundaren av Iolive och professionell olivoljeprovsmakare.

Thinfilms Speedtap-tagg är en tunn och flexibel film som, exempelvis, kan placeras ovanpå korken. Den kan kommunicera med en NFC-kompatibel mobil. Varje tagg är unik och i stort sett omöjlig att kopiera. Vid avläsning kommunicerar taggen med den molnbaserade databasen och gör det möjligt för producenten att koppla upp sig till köparens mobil och leverera äkthetscertifikat, produkt- och annan relevant information.

– Vi är mycket glada över att kunna leverera våra NFC-taggar till Toscana och hjälpa kunderna med att skydda sina varumärken, utbilda konsumenterna och bredda sin verksamhet. Iolive-appen är ett imponerande verktyg och behövs där olivolja framställs och konsumeras. Vi ser fram emot att samarbeta med Iolive för att introducera tekniken i hela Italien och i andra länder, säger Davor Sutija, Thinfilms vd.

Läs vidare

Matilda Iverlund ny vd på Paper Province

Paper Province har rekryterat Matilda Iverlund, som närmast kommer från Billerud, som ny vd.
Matilda-Iverlundx

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Ambitiösa planer för klassiska tryckpressar

Tack vare ett stort kontaktnät och donationer har Grafikverkstan Godsmagasinet klassisk utrustning av hög kvalitet som går att hyra. Nu planeras en storsatsning för att utveckla verksamheten i Bergslagen och ge utrustningen mer utrymme.
Grafikverkstaden

Småländskt tryckeri flyttar och stänger kontorshandel

Solvändan förlag och tryck stänger Möre bok och kontor i Torsås och flyttar tryckeriet och förlaget. 
Möre

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2