Thin Film Electronics ASA är ett norskt företag med produktutveckling och tillverkning i både Linköping och Kalifornien. Nu meddelar de att deras NFC Speedtap-tagg kommer att integreras i förpackningar för flera italienska olivoljor. Taggen gör det möjligt att verifiera olivoljans äkthet, skapa en relation med kunden samt att öka försäljningen i e-handeln.
Lokala odlare kommer att använda NFC-taggen tillsammans med en prisbelönad app som kallas Iolive. Med den kan man verifiera äktheten i fler än 150 olika olivoljor från Toscana som finns sparade i databasen.
Italiens olivoljeindustri har skakats av flera skandaler den senaste tiden, då sämre olja har sålts som extra jungfrulig. Sju av landets främsta märken har varit inblandade. De skador som orsakades av bedrägerierna har varit enorma för odlarna och lett till förlorat förtroende hos kunderna. Det är en av orsaken till varför Iolive togs fram.
– Olivoljeindustrin är väldigt lik vinindustrin, i och med att de har ett liknade kulturarv som är hundratals år gammalt. Men vinindustrin har varit mycket bättre på att utbilda kunderna i hur man utvärderar, köper och njuter av vinet. Det är bakgrunden till varför jag skapade Iolive och började samarbeta med olivoljeproducenterna säger Pietro Barachini, grundaren av Iolive och professionell olivoljeprovsmakare.
Thinfilms Speedtap-tagg är en tunn och flexibel film som, exempelvis, kan placeras ovanpå korken. Den kan kommunicera med en NFC-kompatibel mobil. Varje tagg är unik och i stort sett omöjlig att kopiera. Vid avläsning kommunicerar taggen med den molnbaserade databasen och gör det möjligt för producenten att koppla upp sig till köparens mobil och leverera äkthetscertifikat, produkt- och annan relevant information.
– Vi är mycket glada över att kunna leverera våra NFC-taggar till Toscana och hjälpa kunderna med att skydda sina varumärken, utbilda konsumenterna och bredda sin verksamhet. Iolive-appen är ett imponerande verktyg och behövs där olivolja framställs och konsumeras. Vi ser fram emot att samarbeta med Iolive för att introducera tekniken i hela Italien och i andra länder, säger Davor Sutija, Thinfilms vd.