Uppåt för Åtta.45 Tryckeri

PUBLICERAD: 21 april 2017
UPPDATERAD: 21 april

Tryckeriet Åtta.45 ökade omsättningen under 2016 med 16,5 miljoner kronor, från 208 till 224 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick upp från drygt fyra till 6,5 miljoner kronor.

Åtta.45 -koncernens utstakade mål är att expandera långsiktigt och målsättningen för innevarande år är att fortsatt öka koncernens och moderbolagets försäljning. Målet är att nå 400 miljoner kronor i omsättning senast 2018.

Flera väsentliga händelser har skett under och efter räkenskapsåret. För att nämna några betydande skeenden gick flyttlasset i maj i fjol. Tryckeriet flyttade in i nya lokaler i Veddesta norr om Stockholm, totalt 9000 nya kvadratmeter, samt satsade på maskiner och ny teknik på motsvarande 120 miljoner kronor. I mars 2016 förvärvades Edita Bobergs arkoffset-verksamhet. Senast i januari i år förvärvades Joma Grafisk Produktion i Ljungby.

Lägesbedömningen för koncernen är att nedläggningar och sammanslagningar till större enheter fortsätter i den grafiska branschen. Strategin för Åtta.45 blir att vara aktiva i denna process och fortsätta söka efter nya samarbetspartners. Likviditeten och soliditeten bedöms vara trygg trots att en stor egenfinansiering på närmare 20 miljoner kronor skedde under verksamhetsåret 2015.

2016 kännetecknades av att vara det första året med full amortering samt leasingkostnader för ny utrustning som installerades under 2015.

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland