Uppåt för Åtta.45 Tryckeri

PUBLICERAD: 21 april 2017
UPPDATERAD: 21 april

Tryckeriet Åtta.45 ökade omsättningen under 2016 med 16,5 miljoner kronor, från 208 till 224 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick upp från drygt fyra till 6,5 miljoner kronor.

Åtta.45 -koncernens utstakade mål är att expandera långsiktigt och målsättningen för innevarande år är att fortsatt öka koncernens och moderbolagets försäljning. Målet är att nå 400 miljoner kronor i omsättning senast 2018.

Flera väsentliga händelser har skett under och efter räkenskapsåret. För att nämna några betydande skeenden gick flyttlasset i maj i fjol. Tryckeriet flyttade in i nya lokaler i Veddesta norr om Stockholm, totalt 9000 nya kvadratmeter, samt satsade på maskiner och ny teknik på motsvarande 120 miljoner kronor. I mars 2016 förvärvades Edita Bobergs arkoffset-verksamhet. Senast i januari i år förvärvades Joma Grafisk Produktion i Ljungby.

Lägesbedömningen för koncernen är att nedläggningar och sammanslagningar till större enheter fortsätter i den grafiska branschen. Strategin för Åtta.45 blir att vara aktiva i denna process och fortsätta söka efter nya samarbetspartners. Likviditeten och soliditeten bedöms vara trygg trots att en stor egenfinansiering på närmare 20 miljoner kronor skedde under verksamhetsåret 2015.

2016 kännetecknades av att vara det första året med full amortering samt leasingkostnader för ny utrustning som installerades under 2015.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Starkt resultat trots motigt år

Ett klart försäljningstapp, men 2020 blev ett bättre år än väntat för JCDecaux som är verksamma inom utomhusreklam över hela Sverige.

Starkt resultat trots motigt år

Danagård förbättrar rörelseresultat

Danagård Litho med säte i Ödeshög snyggar till rörelseresultatet men tappar en femtedel av omsättningen, visar 2020 års bokslut.

Danagård förbättrar rörelseresultat

Byrå rasade 50 procent

Kostnadsbesparande åtgärder präglade 2020 för marknadsföringsbyrån Retail House Sweden som fick se det sammanlagda försäljningsvärdet reduceras med 50 procent.

Byrå rasade 50 procent

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp

Stockholmstryckeriet AJ E-Print, som numera ingår i Scandinavian Print Group, försämrar resultatet och tappar 25 procent i omsättning, visar bokslutet 2020.

Uppköpt tryckeri fick försäljningstapp