Stora förändringar har skett i koncernen, Grafisk Kompetens i Norr, där Ågrenshuset Produktion ingår. Koncernen har omformats för att kunna arbeta enligt ett nytt affärssystem. Det har inneburit att delar av Ågrenshusets försäljning, investeringar och produktion flyttat till andra bolag i koncernen.
Koncernen har via Ågrenshuset Produktion startat och investerat i ett nytt säljkontor i Luleå. Det, bland annat, har haft stora effekter på Ågrenshusets årsredovisning för 2016, varför man därför också i redovisningen hänvisar till moderbolaget för en mer tillrättalagd bild.
Omsättningen för räkenskapsåret 2016 uppgick i alla fall till 36,5 miljoner kronor för Ågrenshuset. En ökning med ungefär 3,7 miljoner jämfört med året innan. Rörelseresultatet fick en skjuts upp till 68,8 miljoner kronor från tidigare 15,5 miljoner. Ägarna ser, sett till de förändringar och investeringar som skett, att framtiden är ljus och att de innehar ett brett utbud av marknadstjänster och produkter som ligger rätt i tiden. Verksamheten består i huvudsak av grafisk produktion med vikt på tryckning tillsammans med komplement försäljnings, original, webb och logistiktjänster.
Moderbolaget Grafisk Kompetens i Norr, där Ågrenshuset Produktion ingår ihop med sex andra bolag, hade för 2016 en omsättning på 48,3 miljoner kronor. Det är 1,9 miljoner kronor mindre än föregående år. Rörelseresultatet har hämtat sig från en miljon kronor i minusresultat till plus 700 000 kronor.