Typsnitt, logotyper och färger – få grepp om den grafiska profilen

PUBLICERAD: 5 april 2018
UPPDATERAD: 5 april
Logotypdesignern Jens Østgaard ska föreläsa om vad du bör och inte bör göra när det kommer till logotypdesign under halvdagseventet CAP&Design Live – den grafiska profilen.

3 maj är det dags för ett färgsprakande halvdagsevent om den grafiska profilen där deltagarna får lyssna på case, kunskapsföreläsningar och inspirationsföreläsningar. Vi värmer upp med en intervju med logotypdesignern Jens Østgaard som är en av talarna på Cap&Design Live.

3 maj är det typsnitt, logotyper och färger som är temat på halvdagseventet Cap&Design Live i Stockholm. Ett fullmatat program väntar med föreläsningar varvat med fika, mingel och goodiebags. Ett early-bird-pris erbjuds fram till den 12 april. Anmälan görs här.

Jens Østgaard är en av talarna på eventet. Han är en logotypdesigner utbildad i Florens och idag verksam genom byrån Østgaard Design. Jens skriver redesign-analyser i CAP&Design och kommer på CAP&Design Live – den grafiska profilen att bjuda på vad du bör och inte bör göra när det kommer till logotypdesign.

Vad kommer du prata om på CAP&Design Live – Den grafiska profilen?
– Jag kommer prata om hur man designar effektiva logotyper och om hur svag design kan förstöra för goda varumärken.

Varför är det viktigt?
– Branding är konsumenters enda sätt att välja vad som passar just mig bland alla de likvärdiga produkter och tjänster som möter oss i dag. Om du vill bli vald på marknaden eller uppmärksammad i din fråga så måste du tänka på hur du ser ut och vad ditt varumärke uttrycker.

Vad vill du att publiken ska ta med sig från dagen?
– Jag vill elda på uppfattningen att logotypdesign är ofattbart enkelt och ändå orimligt komplext. Det är en unik genre inom grafisk design som man aldrig blir riktigt klok på men som alltid fascinerar såväl nörden som de stora massorna.

Var hittar du din inspiration?
– Någonstans mellan penna och papper och en ständig kamp i en snårig terräng av värdeerbjudanden och kundkorrektur … och i det aldrig sinande behovet av mer pengar för att kunna göra mer skillnad.

Läs vidare

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Johnnys kopiering köper broschyrhäft från Plockmatic

Maskinen har redan gett nya kunder för tryckeriet i Lidköping.
Johnnys1

Antalis introducerar SwitchGreen Box för gröna materialval

Antalis tar fram en grön låda för att inspirera till hållbara materialval.
switchgreen-news-banner

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922