De laddar med valprodukter och bobiner

Torkel och Kathryn Arnborg på Tre Well hoppas på stor efterfrågan inför det stundande valet i september.

Ett valår innebär affärer för Tre Well som utvecklar produkter till kommunernas vallokaler. Nu hoppas de även stort på att exportföretag ser värdet av deras lättviktsbobiner i papper.

– Specialmått och känsliga produkter med höga värden kännetecknar oss, säger Tre Wells ägare Kathryn Arnborg.

Det nischade familjeföretaget Tre well producerar som namnet antyder olika produkter i wellpapp. För tredje valåret i rad producerar de egna patenterade valprodukter som syns ute i vallokalerna: valsedelsställ, valskärmar, valurnor och valbås.

Tidigare var det Valmyndigheten som skötte upphandlingen av ställ och skärmar som står ute i vallokalerna. Numera är det kommunerna själva som köper in sådana produkter. Kathryn Arnborg, ägare till Tre Well som grundades 1969 av hennes far, säger att efterfrågan på valsedelställ är god.

Valsedelstället Valle med skärm hjälper till att hindra andra från att se vilken valsedel man tar.

– Vi gör så fina valställ så när valen är över så packas de som inte blivit allt för slitna ner för att sedan återanvändas vid nästa val, säger Kathryn Arnborg, med viss ironi i rösten, och berättar att från att producera 45 000 stycken valställ vid starten så har det i dag blivit något mindre som beställs.

Det kan dock öppnas upp för ökad försäljning. Efter påtryckningarna från EU har justitiedepartementet förslagit att valhemligheten ska stärkas genom ett krav på att det ska finnas “en avskärmad plats” i eller i anslutning till vallokalerna. Företaget har sedan tidigare exempel på sådana lösningar som skärmar och valbås i wellpapp i sin produktportfölj. Exempelvis fick de en sådan beställning 2014 av irakiska ambassaden inför det första parlamentsvalet i Irak.

 

Exempel på valprodukter som Tre Well erbjuder.

 

– Jag tror att allt fler vill styra upp så det blir bra presenterat så inte valsedlarna döljer varandra. Att det blir demokratiskt bra presenterat, säger Kathryn Arnborg.

I portföljen finns två valställ – Valle som rymmer 36 fack och det lite mindre stället Valborg som består av 18 fack.

– Vi har upphovsrätten på dessa men vi vet att det finns piratkopior ute som säljs till dubbla priset.

Tre Wells lampor i wellpapp syns på flera av Sveriges flygplatser – här Arlanda flygplats.

Företaget med sina sju anställda  har sitt säte i Arlandastad, Stockholm, och tillverkar och utvecklar lösningar inom främst tre produktområden – specialemballage för farligt och känsligt gods, design och inredning samt valprodukter. De trycker även wellpappen själva med flexotryck i två färger. I produktportföljen finns bland annat mäss- och inredningsmöbler, lampor och ljuddiffusorer som syftar till att få en bättre akustik i till exempel studior eller hörsalar. Företagets designavdelning, och att utveckla produkter i nära samarbete med kunden, har fått ökad betydelse med åren. Borta är standardförpackningar som var det som gällde när företaget startade.

– Specialmått och känsliga produkter med höga värden kännetecknar oss.

Tre Well har även utvecklat en bobin, kabeltrumma tillverkad i wellpapp som klarar mycket hög belastning trots sin låga vikt som fungerar ihop med vikt tråd, slang, folie, film och kabel. Här hoppas Kathryn Arnborg att många exportföretag vill hänga med på tåget.

– Vi har precis börjat sälja dessa bobiner och vi tror och hoppas att den kommer ersätta de som i dag görs i trä eller plast, säger Kathryn Arnborg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: