Nya grafiska utmaningen

Ledare. För första gången på många år är ett antal grafiska företag lönsamma. De pengarna behövs, för en viktig omställning inför helt nya utmaningar. Men den här gången handlar det inte så mycket om kris som om möjligheter.

Det är val i Sverige den 8 september. Traditionellt har det inneburit produktion av en stor mängd trycksaker och mycket utomhusreklam. Vid danska valet i fjol sades att det blir det första digitala valet. Men en analys som gjordes efteråt visade att det gick åt lika mycket broschyrer som vanligt. Och det är mycket stora mängder vi pratar om.

Partiernas kassor är feta och uppskattningsvis kommer det köpas tryckt material för 100 miljoner kronor. Ingen kommer våga att bara finnas på Facebook. Däremot kommer mycket av utomhusreklamen att ersättas av brett skjutande digital marknadsföring. Och vi pratar lika stora summor på digitalt som de som läggs på trycksaker.

 

För att enkelt kunna beställa, så har många tryckerier satsat tungt på sina digitala beställningssystem. När danska Lasertryk började, så hade de två personer som på heltid programmerade. Några år senare satt det fyra personer. Vill man möta kunden digitalt så krävs det stora resurser. Viktigt också att de kombineras med ett personligt bemötande. Det måste finnas någon att ringa och prata med.

Trots att de var störst i Norden på nätet, så slukades Lasertryk lätt av tyska Onlineprinters i höstas. Det var i grevens tid, för Lasertryk hade en god marginal på sitt tryck och var ett mycket lönsamt bolag. När Onlineprinters och United Print (tryck24) nu håller på att etablera sig i Sverige, så kommer en helt annan prisnivå att etableras. På de flesta trycksaker kommer en prisnivå att etableras på ungefär hälften av vad man tidigare varit van att betala för trycksaker i Sverige.

 

Men även om Onlineprinters och United Print har svensk personal anställd i Nürnberg respektive Dresden, så vill de ogärna ha direktkontakt med kunden. De arbetar hårt på att etablera kontakt med svenska tryckerier som hjälper med original och lägger upp beställningarna. Inte heller i Tyskland agerar de gärna på egen hand. Över 90 procent av beställningarna läggs av andra tryckerier.

Affärsmodellen är enkel. De sätter upp en webbshop som i allt ser ut som det svenska tryckeriets portal. Det svenska tryckeriet har också själv bestämt vilket påslag det vill ha på priserna och marknadsför portalen som sin egen. När jobben kommer in så tar tryckeriet ställning till om det här är ett jobb som man själv vill göra eller om det ska skickas vidare till Tyskland.

 

Typiskt kommer det svenska tryckeriet att ha kraftfull digital utrustning och göra alla jobb som kräver leverans inom någon vecka, medan resten skickas iväg. De långa leveranstiderna gör att webblösningar från svenska aktörer som Åtta.45 har goda chanser att klara sig som alternativ – om inte även de köps upp av tyskarna, när dessa vill kunna erbjuda kortare leveranstider. I Österrike och Schweiz finns det i princip inga större fristående accidenstryckerier kvar och just nu står slaget i Nederländerna och Belgien. I Norden har vi än så länge bara sett förfäktning.

En del tryckerier hoppar av marknaden för standardtrycksaker som broschyrer och kataloger. De satsar istället på mindre serier förpackningar eller på storformat och skyltar. Mycket pekar på att förpackningsbranschen står inför en stor förvandling, med betydligt kortare serier av allt fler emballage. Det blir mycket intressant att följa om de stora förpackningskonverterarna klarar att bygga upp något som möter lättfotade aktörer som exempelvis snabbt växande Göteborgstryckeriet eller Elanders, som förvandlats från tryckeri till en global aktör inom logistik.

 

Andra tryckerier börjar nu skaffa kompetens inom interiör. Här spås också en stor förändring när tapeter trycks on demand och när tyger görs i korta serier och laminaten är skräddarsydda till det hotell eller kontor där de ska sitta. Precis som inom förpackning, så pratar vi här om gigantiska mängder skräddarsytt material som ska produceras inom en helt ny affärsmodell.

Oavsett vilken väg man väljer att gå, så pekar allt på att vi kommer att se en helt annan grafisk bransch om tio år. Och troligen en ännu mer lönsam sådan.

 

Stockholm den 25 april 2018

Peter Ollén

Chefredaktör

En kommentar till “Nya grafiska utmaningen”
  1. Henrik Kruse skriver:

    Det är rätt tänkt Peter.
    Hela grundtanken när vi startade vårt Whitelabel-koncept, var faktiskt att hjälpa de verksamheter som har en god kontakt med de lokala kunderna, men inte varit konkurrenskraftiga på större uppdrag.

    Idag hjälper vi mer än 500 grafiska verksamheter i hela Skandinavien, inte bara med produktionsbiten, utan även med marknadsföring. Lösningen genererar ett genomsnittligt täckningsbidrag på 30% till våra webshop-partners.

    Lösningen presenteras här: http://www.lasertryck.se/whitelabel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *