Parajett, ett av Sveriges största grafiska IT-företag har haft ett år med fokus på utveckling och marknadsföring. Omsättningen steg men 2017 års resultat blev negativt.
Parajettkoncernen innefattar utöver moderbolaget bland annat det helägda norska dotterbolaget Andvord Grafisk och dotterbolaget Parajett Digital Park AB (ägs till 75 procent). Koncernens omsättning för verksamhetsåret 2017 ökade till 374,4 miljoner jämfört med föregående årets, 360,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet visar på en rejäl uppryckning men står fortfarande på minussiffror – från -27,4 miljoner till -3,7 miljoner. Även årets resultat efter skatt landar på rött. 2016 var underskottet -27,2 miljoner kronor. 2017 års bokslut visar -9,7 miljoner kronor.
I förvaltningsberättelsen framgår att en rad digitala tjänster har sjösatts under 2017, samt förändringar i Parajetts arbetsprocesser som har lett till minskade kostnader. Arbetet med att optimera de digitala tjänsterna fortsätter även under 2018. Koncernen ser positivt på försäljningsutvecklingen framåt inom kontorspostlösningar och digitala tjänster. Däremot förväntas att prispressen och konkurrensen inom produktion av exempelvis brevförsändelser och traditionellt offsettryck även fortsättningsvis kommer bli tufft. I bokslutet framgår man även gör ett aktieägartillskott på tio miljoner kronor samt en långsiktig bankfinansiering.