Clear channel investerar och rusar i omsättning

Clear Channel Sverige AB rider på vågen av tillväxt inom utomhusreklam.

Företaget uppvisar i bokslutet för 2017 en stark ökning i omsättning – drygt 500 miljoner kronor, vilket är ett rejält uppsving jämfört med föregående års försäljning, 407 miljoner kronor. Däremot har rörelseresultatet fått sig ytterligare en törn i en jämförelse mellan åren och stannar på -242,2 miljoner kronor för 2017. Det är 43,9 miljoner sämre än föregående period. Årets resultat på sista raden hamnar på 37,5 miljoner kronor.

I årsredovisningen framgår att företaget har fortsatt investera i nya reklamanläggningar som i huvudsak avser teknik i digitala skärmar. Vidare har företaget investerat i nya system och ytterligare personal. Bolaget har under året beslutat på en extra bolagsstämma att  genomföra en utdelning om 200 miljoner kronor. Utdelningen har utbetalats genom kvittning av lånefordran på moderbolaget.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: