Expansion på dansk mark

Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail och Patrik Sjölin, vd på Addbrand, befäster affären med ett handslag.

Addbrand fortsätter sin förvärvsresa. – Detta är ytterligare ett viktigt steg i vår strävan att bli den ledande trycksaksgrossisten i Norden, säger vd:n Patrik Sjölin.

Svensk-norska koncernen Addbrand har genom åren vuxit både organiskt och genom förvärv. Och de fortsätter på den inslagna vägen. Addbrand köper den danska kuvertgrossisten A-Mail Kuverter. A-Mail säljer kuvert med och utan tryck till den grafiska marknaden i Danmark. På senare år har de även satsat på att bredda sitt utbud med fler artiklar och tjänster. Bolaget, med sitt säte i Vejle på Jylland omsätter drygt 30 miljoner kronor och har tio anställda. Enligt Addbrand är A-Mail ett passande tillskott till koncernen.

– Vår kund väljer om de själva skall trycka eller om vi skall göra det åt dem. Genom att kombinera A-Mails duktiga kuvertproduktion och bra fungerande logistik med vårt breda sortiment, kommer vi att kunna serva våra återförsäljare med ännu bättre lösningar i hela Norden. Vi kommer behålla produktion, logistik och kundsupport i alla tre länder, säger Patrik sjölin, delägare och vd för koncernen Addbrand.

Addbrand och A-mail har redan tidigare samarbetat under en längre tid.

– Att bli en del av Addbrand-koncernen känns som helt rätt steg för A-Mail. De synergier vi får är nödvändiga i en tuff marknad. Vi vet också att Addbrand är duktiga på webblösningar och social media, vilket vi tillsammans med det breda sortimentet nu kommer att kunna erbjuda även våra danska återförsäljare, säger Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail.

Det var under förra året som Kuvertteamet förvärvade pappersgrossisten Turnex. I maj i år samlades alla enheter under ett namn i ett nytt bolag – Addbrand Sweden. Addbrand Sweden AB är en sammanslagning av fd Kuvertteamet och Turnex. Bolaget har drygt 90 medarbetare i Sverige och förväntas omsätta runt 210 miljoner kronor 2018. Koncernen får i samband med förvärvet omkring 125 medarbetare och förväntas omsätta cirka 280 miljoner kronor. I koncernen ingår även, sedan 2015, den norska kuvertgrossisten Lyche Konvolutt. Tanken är så småningom att både norska Lyche Konvolutt och danska A-mail ska byta namn till Addbrand.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Allvarlig olycka i Kina påverkar priset på tryckfärger globalt

I slutet av mars inträffade en allvarlig olycka vid kemikalieföretaget Jiangsu Tianjiayi Chemical i Kina. Förutom de många omkomna och skadade i olyckan har det också en allvarlig inverkan på den globala råvarukedjan, inklusive material som används i uv-tryckfärger, skriver Flint Group i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Umeåtryckeri ska modernisera

NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.

Publicerat av: 

Plockmatic släpper vattenbaserat lackverk

Plockmatic Industrial fortsätter utvecklingsresan med Argos Solutions och presenterar en vattenbaserad lösning speciellt utvecklad för lackning av digitaltryckta förpackningar.
– Jag vet att intresset kommer att vara stort även från andra områden, då vi här har en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning, säger Tommy Segelberg, ansvarig för Plockmatic Industrial.

Publicerat av: