Expansion på dansk mark

Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail och Patrik Sjölin, vd på Addbrand, befäster affären med ett handslag.

Addbrand fortsätter sin förvärvsresa. – Detta är ytterligare ett viktigt steg i vår strävan att bli den ledande trycksaksgrossisten i Norden, säger vd:n Patrik Sjölin.

Svensk-norska koncernen Addbrand har genom åren vuxit både organiskt och genom förvärv. Och de fortsätter på den inslagna vägen. Addbrand köper den danska kuvertgrossisten A-Mail Kuverter. A-Mail säljer kuvert med och utan tryck till den grafiska marknaden i Danmark. På senare år har de även satsat på att bredda sitt utbud med fler artiklar och tjänster. Bolaget, med sitt säte i Vejle på Jylland omsätter drygt 30 miljoner kronor och har tio anställda. Enligt Addbrand är A-Mail ett passande tillskott till koncernen.

– Vår kund väljer om de själva skall trycka eller om vi skall göra det åt dem. Genom att kombinera A-Mails duktiga kuvertproduktion och bra fungerande logistik med vårt breda sortiment, kommer vi att kunna serva våra återförsäljare med ännu bättre lösningar i hela Norden. Vi kommer behålla produktion, logistik och kundsupport i alla tre länder, säger Patrik sjölin, delägare och vd för koncernen Addbrand.

Addbrand och A-mail har redan tidigare samarbetat under en längre tid.

– Att bli en del av Addbrand-koncernen känns som helt rätt steg för A-Mail. De synergier vi får är nödvändiga i en tuff marknad. Vi vet också att Addbrand är duktiga på webblösningar och social media, vilket vi tillsammans med det breda sortimentet nu kommer att kunna erbjuda även våra danska återförsäljare, säger Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail.

Det var under förra året som Kuvertteamet förvärvade pappersgrossisten Turnex. I maj i år samlades alla enheter under ett namn i ett nytt bolag – Addbrand Sweden. Addbrand Sweden AB är en sammanslagning av fd Kuvertteamet och Turnex. Bolaget har drygt 90 medarbetare i Sverige och förväntas omsätta runt 210 miljoner kronor 2018. Koncernen får i samband med förvärvet omkring 125 medarbetare och förväntas omsätta cirka 280 miljoner kronor. I koncernen ingår även, sedan 2015, den norska kuvertgrossisten Lyche Konvolutt. Tanken är så småningom att både norska Lyche Konvolutt och danska A-mail ska byta namn till Addbrand.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: