Expansion på dansk mark

PUBLICERAD: 16 november 2018
UPPDATERAD: 14 november
Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail och Patrik Sjölin, vd på Addbrand, befäster affären med ett handslag.

Addbrand fortsätter sin förvärvsresa. – Detta är ytterligare ett viktigt steg i vår strävan att bli den ledande trycksaksgrossisten i Norden, säger vd:n Patrik Sjölin.

Svensk-norska koncernen Addbrand har genom åren vuxit både organiskt och genom förvärv. Och de fortsätter på den inslagna vägen. Addbrand köper den danska kuvertgrossisten A-Mail Kuverter. A-Mail säljer kuvert med och utan tryck till den grafiska marknaden i Danmark. På senare år har de även satsat på att bredda sitt utbud med fler artiklar och tjänster. Bolaget, med sitt säte i Vejle på Jylland omsätter drygt 30 miljoner kronor och har tio anställda. Enligt Addbrand är A-Mail ett passande tillskott till koncernen.

– Vår kund väljer om de själva skall trycka eller om vi skall göra det åt dem. Genom att kombinera A-Mails duktiga kuvertproduktion och bra fungerande logistik med vårt breda sortiment, kommer vi att kunna serva våra återförsäljare med ännu bättre lösningar i hela Norden. Vi kommer behålla produktion, logistik och kundsupport i alla tre länder, säger Patrik sjölin, delägare och vd för koncernen Addbrand.

Addbrand och A-mail har redan tidigare samarbetat under en längre tid.

– Att bli en del av Addbrand-koncernen känns som helt rätt steg för A-Mail. De synergier vi får är nödvändiga i en tuff marknad. Vi vet också att Addbrand är duktiga på webblösningar och social media, vilket vi tillsammans med det breda sortimentet nu kommer att kunna erbjuda även våra danska återförsäljare, säger Jesper Røgind Jørgensen, vd på A-Mail.

Det var under förra året som Kuvertteamet förvärvade pappersgrossisten Turnex. I maj i år samlades alla enheter under ett namn i ett nytt bolag – Addbrand Sweden. Addbrand Sweden AB är en sammanslagning av fd Kuvertteamet och Turnex. Bolaget har drygt 90 medarbetare i Sverige och förväntas omsätta runt 210 miljoner kronor 2018. Koncernen får i samband med förvärvet omkring 125 medarbetare och förväntas omsätta cirka 280 miljoner kronor. I koncernen ingår även, sedan 2015, den norska kuvertgrossisten Lyche Konvolutt. Tanken är så småningom att både norska Lyche Konvolutt och danska A-mail ska byta namn till Addbrand.

 

 

Läs vidare

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

PWA byter namn

Det ska branshföreningen för produktmedia heta.

DSC_9066

NIZE storsatsar med nytt inom print och skärning

Det nya året började med en stor maskinlansering – swissQprints femte generation Nyala. Sign, Print & Promotion i Oslo är en av de första mässorna som visar Nyala 5, så passa på att besöka återförsäljaren NIZE equipments monter för att kika närmare på denna flatbädd.

Nize-messe-1536x1024

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01