Kvalitetsarbete gav stora besparingar – projekt mellan Agfa och kund

PUBLICERAD: 16 november 2018
UPPDATERAD: 16 november
Tryckerichef Thomas Drensek på Axel Springer och Agfas Kristof van Cleemput beskriver att de sparar uppåt tio procent i tryckeriet genom att under tre år ha arbetat tätt tillsammans för att öka kvalitén och minska resursförbrukningen i tryckerierna.

Agfa har utvecklat ett systematiskt kvalitetsprogram som ska ge besparingar i produktionskostnaden på uppåt tio procent. Programmet kan användas på allt från mindre offsettryckerier upp till tidningskoncerner.

Man kan tro att riktigt stora företag har rationaliserat allt som går, men Agfa har tillsammans med den tyska tidningsgiganten Axel Springer tagit fram ett konceptet, som även hos Springer lett till årliga ­besparingar i miljonklassen. Det säger Agfas ­nordiska vd Björn Allskog.

Agfa kallar själva sitt program för Eco 3. I grunden handlar det om att reducera förbrukningen av inställningsmakulatur, mängden förbrukad tryckfärg och att kunna öka tryckhastighet och kvalitet. Det är inte bara ett moment som gås igenom, utan en lång rad små punkter, som tillsammans leder till kombinationen av kvalitetsförbättring och ökad lönsamhet.

Jag besökte nyligen Axel Springers tryckeri i Berlin, för att mer i detalj gå igenom deras förbättringsarbete. Jag mötte ett tryckeri där 30 procent av prenumeranterna försvunnit under de senaste fem åren. Ändå trycks här i snitt fortfarande över en miljon tidningar per dygn. Trycket görs med Agfas Sublimaplåtar och man använder ett FM-­raster för att få så fina detaljer som möjligt i bilderna.

Thomas Drensek är tryckerichef och han ger mig exempel på de små förbättringar som tillsammans givit stora besparingar under de tre år som projektet pågått.

– Varje tryckverk har mätts upp. Det kan vara så att tryckverken med tiden satt sig så att passet ligger någon eller några tiondelar fel i förhållande till övriga tryckverk. Det har Agfa mätt upp och låter sedan rippen justera för det när plåtar till just det tryckverket ska framställas. Resultatet är att man vid intag snabbare kommer fram till ett godkänt tryck.

Axel Springer förbrukar årligen nära 100 000 ton tryckpapper, 1 700 ton tryckfärg och 2,45 miljoner tryckplåtar. De har 20 stora Manroland Colorman-tidningsrotationer, fördelade på tre tryckerier i Tyskland. Genom kalibreringen och införande av GCR har de exempelvis kunnat reducera färgförbrukningen med 15 procent. GCR (grey component replacement) innebär att man reducerar mängden cyan, magenta och gul färg och ersätter med en kraftigare svart i de gråa ytorna. Det ger minskad färgmängd på papperet. Dessutom är svart en betydligt billigare tryckfärg.

Besparingarna har kommit gradvis under de tre år som det gemensamma projektet med Agfa har pågått.

– Nu tjänar vi också lite pengar på att åka till andra tidningstryckerier och hjälpa dem med deras effektivisering, säger Thomas Drensek.

Ett område som tryckeriet sparar pengar på är avdelningen med 3D-skrivare. Från början sågs den som en utgift, men nu har den blivit en viktig producent av reservdelar till maskinerna.

Eco 3 består av en rad produkter, som en plug-in till ctp:n och mätutrustning i tryckpressen. Tillsammans skapar de stora besparingar.
Alla ctp:er har flyttats, så de står bredvid tryckpressarna och producerar tryckplåtar i rätt tid och rätt ordning. Övergången till en ny typ av tryckplåtar som inte behöver förvärmning har givit rejäl besparing på energisidan.

– De unga medarbetare som arbetar med maskinerna är mycket entusiastiska. Men leverantörerna (Manroland på pressar och Ferag på efterbehandling) knorrar, så just nu diskuterar vi en lösning där de också får lite betalt när vi producerar en reservdel. Ändå kan jag säga att vi på fyra månader hade tjänat in investeringen i 3d-skrivare. Och i flera fall har vi kunnat förbättra reservdelen, så att den är lite bättre än den del som ersätts. Vi har också startat ett samarbete med företag som har andra typer av skrivare, så att vi hjälper varandra att få optimal produktion av varje del.

Axel Springers innovativa medarbetare driver också utvecklingen på andra sätt. Nu testar de functional printing, där tanken är att du ska kunna peka på en annons och se klädesplagget eller bilen i en annan färg. Du ska också kunna rikta mobilen mot en annons och genast ser du rörlig film – till exempel hur målet i fotbollen gjordes, och inte bara den ögonblicksbild som visas i tidningen.

Dryga miljonen dagstidningar trycks i snitt i Axel Springers tidningstryckeri i Berlin.

Annan teknik som tryckeriet utnyttjar sig av är AR-glasögon. Eftersom det är samma typ av tryckpressar i Berlin, Essen och Hamburg, så kan en kunnig tryckare på ett ställe visa en kollega, som tar på sig AR-glasögon, exakt hur ett fel ska åtgärdas. Det sparar mycket tid både i utbildning och när problem uppstår.

Jag får tillfälle att också träffa Kristof van Cleemput, Agfas kommunikationschef, som följt projektet och kan berätta fler detaljer.

– 3D- och AR-projekten är sådant som Springer Verlag gjort utan vår medverkan. Men det vi på Agfa har gjort är att installera en plug-in i deras rippar, som sköter colour management på en högre nivå. Vår plug-in heter Colour Pro. Vi säljer den inte utan ­erbjuder den kostnadsfritt till våra kunder.

I tryckpressarna har man installerat ett holländskt QI-färgkontrollsystem och ­kameror som hela tiden läser av pappers­banan och justerar så att rätt färgmängd läggs på. Information överförs kontinuerligt till Agfa, så att deras plug-in hela tiden kan ­uppdatera sitt sätt att arbeta. Och resultatet har som sagt blivit besparingar i ­miljonklassen.

Läs vidare

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Anmäl dig till "Wrap & Remix by Antalis"

Antalis lanserar en helt ny tävling utöver det vanliga, med helt fantastiska priser att vinna. Bl.a en ikonisk 1965 Ford Mustang 350GT V8, HP Latex 630 Print & Cut eller VIP biljetter för Formel 1 Grand Prix i Italien. Tävlingen pågår från 1/2 till 30/6 2024.
3-main

Livet på en pinne för Epson: Lanserar ny fotoskrivare

Epson lanserar en ny foto- och fine-artskrivare som ska höja standarden för användbarhet och kvalitet. Den nya A2-skrivaren är utformad för att uppfylla kraven hos professionella fotografer.
Epson-fotoskrivare

V-TAB köper KB-MEDIA

Halländska digitaltryckeriet KBMEDIA uppgår i V-TAB men kommer finnas kvar som eget varumärke. Förhoppningen är en stark fullserviceaktör i regionen.
v-tab kbmedia

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5