Mediekoncern delar upp tryck och media

Martin Alsander är koncernchef för den västsvenska mediekoncernen Stampen som nu styckas upp i två fristående bolag.

Mediekoncernen Stampen avvecklar sitt moderbolag. Därmed frikopplas Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB från varandra.

De två bolagen Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB som redan i dag sina egna styrelser och ledningsgrupper blir självständiga och fristående koncerner. Däremot förblir ägandet i de båda koncernerna detsamma. Det är en naturlig väg att gå, skriver mediekoncernen och hänvisar till att de gått igenom ett omfattande strukturarbete, med effektiviseringar under de senaste åren.Numera utgör tryck av Stampens egna tidningar mindre än 15 procent av V-TAB:s totala omsättning.

– Vi har de senaste åren arbetat med en medveten strategi att renodla verksamheterna och har nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag. Det finns många fördelar med detta. Bolagen kan till exempel arbeta snabbare och mer fokuserat på sin kärnverksamhet utan att behöva kompromissa, säger Stampens koncernchef Martin Alsander, som kommer att ingå i och verka från de båda koncernernas styrelser.

V-TAB-koncernen har i dag  sex tryckerier i Sverige och trycker allt från magasin och tidningar till skyltmaterial och direktreklam.

Uppdelningen av bolagen har påbörjats och kommer att slutföras under första halvåret nästa år.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Skapar dokument – från rådata till godkänt korrektur

EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.

Publicerat av: 

Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: