Mediekoncern delar upp tryck och media

Martin Alsander är koncernchef för den västsvenska mediekoncernen Stampen som nu styckas upp i två fristående bolag.

Mediekoncernen Stampen avvecklar sitt moderbolag. Därmed frikopplas Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB från varandra.

De två bolagen Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB som redan i dag sina egna styrelser och ledningsgrupper blir självständiga och fristående koncerner. Däremot förblir ägandet i de båda koncernerna detsamma. Det är en naturlig väg att gå, skriver mediekoncernen och hänvisar till att de gått igenom ett omfattande strukturarbete, med effektiviseringar under de senaste åren.Numera utgör tryck av Stampens egna tidningar mindre än 15 procent av V-TAB:s totala omsättning.

– Vi har de senaste åren arbetat med en medveten strategi att renodla verksamheterna och har nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag. Det finns många fördelar med detta. Bolagen kan till exempel arbeta snabbare och mer fokuserat på sin kärnverksamhet utan att behöva kompromissa, säger Stampens koncernchef Martin Alsander, som kommer att ingå i och verka från de båda koncernernas styrelser.

V-TAB-koncernen har i dag  sex tryckerier i Sverige och trycker allt från magasin och tidningar till skyltmaterial och direktreklam.

Uppdelningen av bolagen har påbörjats och kommer att slutföras under första halvåret nästa år.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan förlagsbranschen bli lönsam

400 internationella förläggare, boktryckare, bokdistributörer och branschinfluencers samlades för att diskutera ämnet intelligent tillväxt. I Canons kundupplevelsecenter lyftes bland annat vikten av datauppgifter fram, och hur bokförläggare kan införa en affärsmodell för print on-demand med digitala utskriftslösningar.

Publicerat av: