Mediekoncern delar upp tryck och media

Martin Alsander är koncernchef för den västsvenska mediekoncernen Stampen som nu styckas upp i två fristående bolag.

Mediekoncernen Stampen avvecklar sitt moderbolag. Därmed frikopplas Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB från varandra.

De två bolagen Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB som redan i dag sina egna styrelser och ledningsgrupper blir självständiga och fristående koncerner. Däremot förblir ägandet i de båda koncernerna detsamma. Det är en naturlig väg att gå, skriver mediekoncernen och hänvisar till att de gått igenom ett omfattande strukturarbete, med effektiviseringar under de senaste åren.Numera utgör tryck av Stampens egna tidningar mindre än 15 procent av V-TAB:s totala omsättning.

– Vi har de senaste åren arbetat med en medveten strategi att renodla verksamheterna och har nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag. Det finns många fördelar med detta. Bolagen kan till exempel arbeta snabbare och mer fokuserat på sin kärnverksamhet utan att behöva kompromissa, säger Stampens koncernchef Martin Alsander, som kommer att ingå i och verka från de båda koncernernas styrelser.

V-TAB-koncernen har i dag  sex tryckerier i Sverige och trycker allt från magasin och tidningar till skyltmaterial och direktreklam.

Uppdelningen av bolagen har påbörjats och kommer att slutföras under första halvåret nästa år.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Allvarlig olycka i Kina påverkar priset på tryckfärger globalt

I slutet av mars inträffade en allvarlig olycka vid kemikalieföretaget Jiangsu Tianjiayi Chemical i Kina. Förutom de många omkomna och skadade i olyckan har det också en allvarlig inverkan på den globala råvarukedjan, inklusive material som används i uv-tryckfärger, skriver Flint Group i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Umeåtryckeri ska modernisera

NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.

Publicerat av: 

Plockmatic släpper vattenbaserat lackverk

Plockmatic Industrial fortsätter utvecklingsresan med Argos Solutions och presenterar en vattenbaserad lösning speciellt utvecklad för lackning av digitaltryckta förpackningar.
– Jag vet att intresset kommer att vara stort även från andra områden, då vi här har en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning, säger Tommy Segelberg, ansvarig för Plockmatic Industrial.

Publicerat av: