Drupa gör plats för 3d-print

Drupa är en av världens största mässor inom tryckteknik och hålls vart fjärde år i Tyskland.

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning.

– Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier. Ur den synvinkeln passar det perfekt på Drupa, säger Rainer Gebhardt, som är projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association, vilka står bakom konferensprogrammet.

Under mässans tio dagar kommer besökarna kunna lyssna till 80 olika föreläsningar om den additiva tillverkningstekniken. För de inledande talen kommer fokus läggas på den tekniska processen, för att därefter övergå till att ge mer insikt i nuvarande och framtida tillämpningar inom tryck-, förpacknings- och medieindustrin.

Reklamprodukter och förpackningslösningar

Mässdelen och konferensprogrammet går under namnet 3D fab + print. Innehållet kommer att beröra allt från additivt tillverkade maskinkomponenter till prototyper och on-demand tillverkade reservdelar för tryckmaskiner. Det kommer även att handla om användningen av additiv tillverkning vid individuella reklamprodukter och unika förpackningslösningar.

– Det är viktigt för oss att se var besökarna står när det gäller additiv tillverkning, tillägger Rainer Gebhardt.

Fler än 250 000 personer förväntas besöka mässan som kommer fylla hallarna med cirka 1800 utställare.

 

Om konferensarrangören:

VDMA Additive Manufacturing Association är en organisation som består av cirka 150 medlemmar. Dessa är leverantörer av produktionsteknik, av komponenter, programvara, automationsteknik och material samt industriella användare inom olika branscher.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: