Konica Minolta: Ompröva ramarna för din verksamhet

PUBLICERAD: 24 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 oktober

 

Ungefär 1 200 gäster leddes in i en ”gardintunnel” där meddelanden och videor presenterades på väggarna innan de drogs åt sidan, vilket avslöjade en enorm utställning av Konica Minoltas mest populära och senaste utrustning.

”Rethink your scope” var temat vid Konica Minoltas (KM) partnerevenemang ”European Leadership Campus”, som hölls för 1 200 partners i Lokomotiv Workshop i Köpenhamns södra hamn. Under ett storslaget evenemang, värdigt en Eurovision song contest-final, presenterade de sina visioner samt ett antal nya produkter och tjänster för att underbygga deras strategi.

Konica Minoltas vd Shoei Yamana berättade om företagets visioner.

Lokomotiv-verkstaden på 9 000 kvadratmeter var inlindad och klädd i gardiner som endast gav åtkomst till ett definierat område ned igenom mitten av hallen (se översta bilden). På gardinerna hölls en imponerande videoshow innan Shoie Yamana, vd för KM globalt, och president Keiji Okamoto från KM Europe, höll välkomsttal och berättade om visionerna för företaget de kommande åren.

Tre olika scener

Utöver ett antal KM-ledare och specialister hade de också bjudit in talare från olika partner i branschen, såväl som oberoende experter inom teknik och innovation. Från tre olika scener presenterade de sina åsikter kring framtidens utmaningar och möjligheter. Ett av huvudnamnen var Nicklas Bergmann, som har skrivit flera böcker om teknik och hur företag agerar i en föränderlig värld. För att hålla i alla trådar fanns ansedda programledaren Annette Heick på plats som moderator.

Visning av maskiner

Efter de inledande aktiviteterna drogs gardinerna åt sidan, vilket avslöjade en imponerande visning av maskiner och utrustning, och inte minst KM-anställda som var redo att prata om både nya maskiner och lösningar, samt de senaste kommersiella framgångarna under de senaste åren.

Huvudbudskapet var att KM är till för att särskilt hjälpa små och medelstora företag att lyckas driva sina verksamheter med framgång. Inte bara att sälja skrivare. Detta betonas med ett stort fokus på kringutrustning (från bland annat Valiani, Plockmatic och Matrix), nischproduktion och inte minst arbetsflödes- och IT-lösningar för små och medelstora företag.

”Förenkla samspelet”

– Genom att tänka om när det gäller sättet som små och medelstora företag arbetar på, så tillhandahåller vi nu lösningar som till exempel Workplace Hub, där vi visar vår vision om att förenkla samspelet mellan människor, orter och produktionsenheter, sa Keiji Okamoto.

Nedan tar vi en snabb titt på nyheterna och de verktyg som KM tror kan förändra villkoren för små och medelstora företag.

 

Startskottet gick för en omfattande utställning av Konica Minoltas mest populära utrustning samt några få världsnyheter.

 

AccurioPress C14000
AccurioPress C14000 är nya toppmodellen med en hastighet på 140 A4-ark i per minut.

Med en topphastighet på 140 A4 ark per minut och en kapacitet på 2,5 miljoner ark per månad, är C14000 en absolut toppmodell i accurioPress-sortimentet. Den kan skriva ut 1 300 millimeters affischer, och 900 millimeter när det avser duplex.
Papperet kan vara från 42 till 450 gram per kvadratmeter och papper med textur är heller inga problem. Upplösningen är imponerande med 3600 x 2400 dpi.
Maskinen kommer med en ny toner som är mer matt än vad man hittills har sett hos KM. Dessutom har även en ny stacker, sadelhäft och skärare utvecklats för denna modell.

 

AccurioPress Color Manager

Hittills har färghanteringen krävt att operatören har vissa färdigheter, enligt KM, men med nya accurioPress Color Manager är den tiden förbi. Programvaran är Wizard-baserad, vilket innebär att användaren guidas genom processen och får feedback om denne gör något fel. En helt ny spektrofotometer från KM kommer med programvaran, som också sägs vara lätt att använda.

MGI Jetvarnish 3D One

Med den nya JETvarnish 3D One kommer mindre tryckerier och efterbehandlingsföretag att kunna erbjuda partiell lack i både plan och strukturerad form – helt utan att använda ramar, matriser eller plåtar. Specialeffekterna kan utföras på en mängd olika medier såsom papper, syntetiska material och plast. Arkstorleken kan vara upp till 35 x 72 centimeter, och 3d-effekterna når en skikttjocklek på 116 mikron efter ett enda pass.
Tillsammans med den inbyggda Image Editor och Job Cost Calculator kan man enkelt och snabbt redigera filerna och beräkna kostnaderna för varje jobb.

Workplace hub

Det är en allt-i-en IT-plattform som hjälper små och medelstora företag att administrera sin dagliga IT. Workplace Hub innehåller allt från fildelning och utskrift till säkerhetskopiering och säkerhet. Workplace Hub är webbläsarbaserad och varje arbetsstation kan konfigureras för att innehålla precis vad som behövs just där.
Tanken bakom denna plattform är att sammanföra alla IT-utmaningar som mindre företag har. Lösningen behöver till och med bara servas av en leverantör.

AccurioPro Flux

KM:s arbetsflödesprogram finns i tre varianter: Essential, Premium och Ultimate. Grundversionen (Essential) är printoperatörens verktyg för att hantera utskriftskön och skapa mallar som underlättar vid återkommande jobb.
Med Premium öppnas det för automatisering av ett brett spektrum av processer som annars skulle kräva tidskrävande manuell hantering. Jobb kan, beroende på reglerna som användaren sätter upp, automatiskt tilldelas specifik utrustning och/eller operatörer som omedelbart kan sätta igång processer.
Med Ultimate-versionen kan man nå helt fram till kunderna. I denna version erbjuds konfigurerbara web-to-print-lösningar som kan personaliseras för varje kund. Det gäller både när det kommer till utskriftsalternativ, men också till priser.

 

Arbetsflödesprogrammet AccurioPro Flux fick stor uppmärksamhet från pressrepresentanterna på plats.

 

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum

Signcore firade ett år med Öppet hus i Borås under tisdagen. De visade bland annat upp sitt utbud av storformatsmaskiner, DTF, värmepressar och skärbord.

DSC_9979
Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum