Händelserikt år för Wikströms

PUBLICERAD: 16 december 2019
UPPDATERAD: 16 december

Wikströms redovisar ett stabilt försäljningsår med genomförda investeringar som ska bädda för framtiden.
– Ett utmanande år på flera vis men som vi lyckats hålla stabilt i en bransch med vikande siffror, säger vd:n Åsa Grünewald.

Det grafiska fullservicehuset Wikströms har sina huvudmarknader i Uppsala och Stockholm. I senaste årsredovisningen som sträcker sig fram till sista april 2019 framgår att omsättningen landade på 18,7 miljoner kronor – en halv miljon mer jämfört med föregående året. Rörelseresultatet är närmast oförändrat mellan de båda åren, cirka 200 000 kronor. Årets resultat på sista raden visar ett knappt plusresultat.

Wikströms tryckeri har under året genomfört investeringar i bland annat ett nytt administrativt datasystem inom kalkyl och planering, samt en ny digital tryckpress.

Åsa Grünewald summerar det ekonomiska året som gått:

– Ett utmanande år på flera vis men som vi lyckats hålla stabilt i en bransch med vikande siffror.

Tryckeriet ser en kraftig minskning av papperstonnaget, och stigande papperspriser påverkar både kostnader och kundrelationer. Det finns ändå en hoppfullhet inför framtiden, exempelvis med fler internetkunder och en hög efterfrågan inom skyltar, storformat och distribution.

Läs vidare

Tryckerikunder och produktion flyttas

Holmbergs ingår ett samarbetsavtal med Åtta.45 som tar över produktion och kundrelationer.
laptop-3196481_1920

Tryckeri i Skene ökar resultat

Markbladet Tryckeri minskade sin omsättning för 2020 marginellt medan rörelseresultatet ökade.

Resultatet steg hos Addbrand

Försäljningen dök under 200 miljoner kronor, men rörelseresultatet gick upp, visar Addbrand Swedens räkenskapsår 2020.

Tryckerikedja tappade 26 procent

Covid-19 pandemin blev kännbar för Justnu:s verksamhetsår 2020. Försäljningstappet blev betydande jämfört med föregående år, visar senaste bokslutet.

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm