Wikströms redovisar ett stabilt försäljningsår med genomförda investeringar som ska bädda för framtiden.
– Ett utmanande år på flera vis men som vi lyckats hålla stabilt i en bransch med vikande siffror, säger vd:n Åsa Grünewald.
Det grafiska fullservicehuset Wikströms har sina huvudmarknader i Uppsala och Stockholm. I senaste årsredovisningen som sträcker sig fram till sista april 2019 framgår att omsättningen landade på 18,7 miljoner kronor – en halv miljon mer jämfört med föregående året. Rörelseresultatet är närmast oförändrat mellan de båda åren, cirka 200 000 kronor. Årets resultat på sista raden visar ett knappt plusresultat.
Wikströms tryckeri har under året genomfört investeringar i bland annat ett nytt administrativt datasystem inom kalkyl och planering, samt en ny digital tryckpress.
Åsa Grünewald summerar det ekonomiska året som gått:
– Ett utmanande år på flera vis men som vi lyckats hålla stabilt i en bransch med vikande siffror.
Tryckeriet ser en kraftig minskning av papperstonnaget, och stigande papperspriser påverkar både kostnader och kundrelationer. Det finns ändå en hoppfullhet inför framtiden, exempelvis med fler internetkunder och en hög efterfrågan inom skyltar, storformat och distribution.