Förlängt finansiellt år för Gigantprint

Norrköpingsföretaget Gigantprint redovisar ett förlängt bokslut under den nya ägaren Stibo-koncernen. Målet framåt är att fortsätta expansionen i Skandinavien.

I juni 2018 meddelades att danska Stibo-koncernen köper Gigantprint AB. Förvärvet genomfördes 1 januari 2019 och bolaget Gigantprint AB ägs numera till 100 procent av den danska koncernen.

Förlängt finansiellt år

Norrköpingsföretaget Gigantprint redovisar 180,9 miljoner kronor i omsättning, en ökning med 42,5 miljoner kronor jämfört med föregående året. Rörelseresultatet är också positivt, från 1,7 till 9,2 miljoner kronor, dock är resultatet efter finansiella poster 2,4 miljoner kronor där den betydande delen rör nedskrivningar av koncernfordringar. En förklaring till att omsättningen skjuter i höjden beror på ett fyra månader förlängt räkenskapsår.

– Vi har förlängt bokslutet för att följa samma räkenskapsår som Stibo-koncernen, säger Gigantprints vd Esa Mäntynen och tillägger att de dock ska nå de tilltalande försäljningssiffrorna i den förlängda årsredovisningen.

Fokus på effektiviseringar

Slås försäljningssiffrorna ut på tolv månader blir företagets omsättning likvärdig med året innan, cirka 135,6 miljoner kronor.

I förvaltningsberättelsen framgår att företaget ser möjligheter att kunna stärka sin position på marknaden och bli ännu mer konkurrenskraftigt. För att öka lönsamheten ytterligare kommer fokus ligga på att genomföra effektiviseringar i verksamheten och att fortsätta expansionen i Skandinavien.

70 anställda i verksamheten

Gigantprint har i dag 70 anställda och levererar allt från utomhusreklam till material för butikskampanjer och mässmontrar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: