Förlängt finansiellt år för Gigantprint

Norrköpingsföretaget Gigantprint redovisar ett förlängt bokslut under den nya ägaren Stibo-koncernen. Målet framåt är att fortsätta expansionen i Skandinavien.

I juni 2018 meddelades att danska Stibo-koncernen köper Gigantprint AB. Förvärvet genomfördes 1 januari 2019 och bolaget Gigantprint AB ägs numera till 100 procent av den danska koncernen.

Förlängt finansiellt år

Norrköpingsföretaget Gigantprint redovisar 180,9 miljoner kronor i omsättning, en ökning med 42,5 miljoner kronor jämfört med föregående året. Rörelseresultatet är också positivt, från 1,7 till 9,2 miljoner kronor, dock är resultatet efter finansiella poster 2,4 miljoner kronor där den betydande delen rör nedskrivningar av koncernfordringar. En förklaring till att omsättningen skjuter i höjden beror på ett fyra månader förlängt räkenskapsår.

– Vi har förlängt bokslutet för att följa samma räkenskapsår som Stibo-koncernen, säger Gigantprints vd Esa Mäntynen och tillägger att de dock ska nå de tilltalande försäljningssiffrorna i den förlängda årsredovisningen.

Fokus på effektiviseringar

Slås försäljningssiffrorna ut på tolv månader blir företagets omsättning likvärdig med året innan, cirka 135,6 miljoner kronor.

I förvaltningsberättelsen framgår att företaget ser möjligheter att kunna stärka sin position på marknaden och bli ännu mer konkurrenskraftigt. För att öka lönsamheten ytterligare kommer fokus ligga på att genomföra effektiviseringar i verksamheten och att fortsätta expansionen i Skandinavien.

70 anställda i verksamheten

Gigantprint har i dag 70 anställda och levererar allt från utomhusreklam till material för butikskampanjer och mässmontrar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Djupdyk i digitaltryckt inredningsdekor – dess möjligheter och framtid

De klassiska trycksakerna, personaliserat eller producerat i små upplagor är ingen match digitaltryck. Men det finns också framtida marknader och en är inredning och utformning fysiska miljöer. Sign&Print intervjuar interiör- och dekorexperten Rachel Nunziata om vad tryckerier bör tänka på när de går in på denna marknad.

Publicerat av: 

Luleåföretag tar in kraftfull fräsning

Ett två gånger tre meter stort skärbord med en kraftfull fräs som även tar sig igenom hårdare material som plåt och plexi. Med HS Copy & Skyltfabrikens senaste investering får de allt i en maskin. Den ska ge ökad produktionshastighet och ett automatiserat flöde i efterbearbetningen av skyltar.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Expohouse: ”Det mesta utgår från en fysisk miljö”

Expohouse står till tjänst där den digitala och fysiska butiken möts. De designar, producerar, bygger och genomför butiks- och kontorsomvandlingar, från ax till limpa, till flera stora globala varumärken. Att inreda och skapa upplevelser i fasta fysiska miljöer har blivit en allt större del av företagets leverans.

Publicerat av: 

Tredubblad lokalyta ska matcha snabb expansion

Nya lokaler väntar för Folier.se. Flyttlasset går från Södertälje till Vagnhärad där leverantören kommer att bre ut sig på cirka 1 000 kvadratmeter med större lageryta och ytterligare en slitteravdelning. Richard Rindelaub, försäljningsansvarig hos återförsäljaren, förklarar varför:
– Vi expanderar så snabbt och ökar försäljningen så mycket.

Publicerat av: